Detail předmětu
Jakost v obchodním podnikání
FP-OjopPAk. rok: 2019/2020
Předmět se zabývá problematikou významu jakosti v obchodním podnikání a její úlohou na světovém trhu.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.
Prerekvizity
Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška má písemnou formu.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
Předmět se zabývá problematikou významu kvality v obchodním podnikání na mezinárodním trhu. Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení podnikových procesů zabezpečující kvalitu produkce podniku na té úrovni, aby byla konkurenceschopná na mezinárodním trhu.
1. Úvod – pojetí, vývoj kvality.
2. Smyčka kvality.
3. Úloha vedení v řízení kvality.
4. Základní metody řízení kvality.
5. Systém kvality dle ISO ř. 9000.
6. Systém kvality dle TQM.
7. Program nulového počtu chyb.
8. Přístup Six Sigma, Systém kvality dle EFQM, model CAF.
9. Ekonomika kvality.
10. Strategie kvality obchodní korporace.
11. Certifikace.
12. Měření spokojenosti a loajality zákazníků, Ochrana spotřebitele.
13. Trendy ve vývoji kvality.
1. Úvod – pojetí, vývoj kvality.
2. Smyčka kvality.
3. Úloha vedení v řízení kvality.
4. Základní metody řízení kvality.
5. Systém kvality dle ISO ř. 9000.
6. Systém kvality dle TQM.
7. Program nulového počtu chyb.
8. Přístup Six Sigma, Systém kvality dle EFQM, model CAF.
9. Ekonomika kvality.
10. Strategie kvality obchodní korporace.
11. Certifikace.
12. Měření spokojenosti a loajality zákazníků, Ochrana spotřebitele.
13. Trendy ve vývoji kvality.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy z oblasti jakosti zboží a služeb. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy firem k řízení, zabezpečování a zlepšování jakosti výrobků i firemních procesů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Základní literatura
FREHR, H. Total quality management: zlepšení kvality podnikání : příručka vedoucích sil. Brno: UNIS Publishing, 1995. ISBN 34-461-7135-5.
Doporučená literatura
MIZUNO, S. Řízení jakosti. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-38-4.
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Manažer, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Manažer, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-MEO magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň cvičení je následující:
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Ekonomika jakosti
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Ekonomika jakosti