Detail předmětu

Competitive Intelligence

FP-OciPAk. rok: 2020/2021

Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy a metody získávání a vyhodnocení informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Studenti se seznámí se softwarovými nástroji užívanými v Competitive Intelligence. Dále si osvojí ochranu obchodního tajemství firmy.

Prerekvizity

Proces strategického řízení firmy, analýza oborového okolí firmy, analýza interních faktorů firmy, základní práce na PC.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Zakončení předmětu:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. V případě rozhodnutí o distanční formě platí bod 3.

Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce, která bude zaslána přednášejícímu.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. V případě rozhodnutí o distanční formě platí bod 3.

Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Osnovy výuky

Úvod.
Zpravodajská analýza informace.
Zpravodajský cyklus CI.
Vybrané metody CI.
Counter Competitive Intelligence (CCI).
Organizační formy CI.
Proces zavádění CI v podniku.

Učební cíle

Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku informačních systémů, potřebných k získávání informací o konkurenci a vybavit studenty znalostmi pro legální získávání informací o konkurenci s jejich následným vyhodnocením.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Doporučená literatura

CARR, M. M. a R. BASCH. Super searchers on competitive intelligence: the online and offline secrets of top CI researchers. Medford, N.J.: CyberAge Books, 2003. ISBN 0-910965-64-1.
FULD, L, M. The New Competitor Intelligence. The Complete Resource for Finding, Analysing, and Using Information About Your Competitors. 1995. 482 p. ISBN 0-471-58508-4.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-MEO magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, vymezení CI, základní pojmy CI.
2. Metoda ACH-1.část.
3. Metoda ACH-2.část.
4. Metoda ACH-3.část.
5. Ověření klíčových předpokladů
6. Východiska CI.
7. Zpravodajský proces CI. Základní zpravodajský proces CI.
8. Pěti fázový model zpravodajského procesu
9. Časová analýza, patentová analýza.
10. Counter Competitive Intelligence (CCI).
11. Kontrarozvědná ochrana podniku, základní zpravodajský proces CCI, pěti fázový model zpravodajského procesu CCI.
12. Proces zavádění CI v podniku, zpravodajský audit, formy zavádění CI.
13. Nejčastější chyby při zavádění CI do podniku, nejčastější příčiny selhání procesu CI. Trendy ve vývoji CI

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Analýza konkurenčních hypotéz 1.část.
Analýza konkurenčních hypotéz 2.část.
Analýza konkurenčních hypotéz 3.část.
Metoda ověření klíčových předpokladů 1.část.
Metoda ověření klíčových předpokladů 2.část.
Metody CI: časová analýza, analýza citlivosti.
Kontrarozvědná ochrana podniku (CCI).

Elearning