Detail předmětu
Matematická ekonomie
FP-ImePAk. rok: 2020/2021
Předmět navazuje na předměty mikroekonomie a makroekonomie a má vzhledem k nim syntetizující roli s využitím prostředků matematiky s potenciálním využitím pro následnou komputerizaci. Těžištěm je matematické modelování základních ekonomických zákonitostí.Obsah předmětu zahrnuje analýzu poptávky a nabídky,příjmu, nákladů a zisku,elasticity,produkce,užitečnosti a národního důchodu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
- aktivní účast na cvičeních, ve kterých je účast povinná,
- absolvování průběžného semestrálního testu s hodnocením A-E.
Udělení zápočtu je nutnou podmínkou ke konání zkoušky.
PRŮBĚH ZKOUŠKY
Zkouška se skládá z písemné a ústní části. Písemná část tvoří těžiště zkoušky, trvá 2 hodiny. Ústní část slouží k upřesnění klasifikace a obvykle nepřesahuje 10 minut. V rámci ústní části mohou být studentovi položeny další otázky, k jejichž zodpovězení má právo na přípravu; rovněž student může požádat o doplňující otázky k případnému zlepšení celkové klasifikace.
Zadání písemné části:
1. Rozhodovací úloha o ekonomické funkci
(10 bodů)
2. Definice, formulace vlastnosti, příp.interpretace ekonomické veličiny(20 bodů)
3. Výpočetní úloha
(30 bodů)
4. Výpočetní úloha
(40bodů) U zkoušky je žádoucí mít k dispozici kalkulátor. Lze však při výpočtech použít i dobrého odhadu hodnot.
Hodnocení písemné části zkoušky
Hodnocení písemné části vychází ze součtu bodů dosažených v hodnocení úloh 1- 4 spolu se splněním dále uvedených podmínek. Pro celkové hodnocení A, B, C, D, E je nutno splnit tyto podmínky (a), (b), (c):
(a) Dosažení alespoň 11 bodů v součtu hodnocení úloh 1 a 2
(b) Dosažení alespoň 10 bodů v hodnocení úlohy 3
(c) Dosažení alespoň 10 bodů v hodnocení úlohy 4
body
A výborně 1 90 - 100
B velmi dobře 1- 80 - 89
C dobře 2 70 - 79
D uspokojivě 2- 60 - 69
E dostatečně 3 50 - 59
F nevyhovující 4 0 - 49 nebo nesplnění některé z podmínek (a), (b), (c)
Celkové hodnocení zkoušky:
Celkové hodnocení zkoušky je výslednicí hodnocení písemné a ústní části. Pokud student nesouhlasí s výsledkem klasifikace B, C, D, E, může klasifikaci odmítnout, musí to však učinit bezprostředně před uzavřením klasifikace zkoušejícím. V takovém případě je klasifikován stupněm F a může konat zkoušku v dalším termínu, pokud ještě nevyčerpal tři termíny.
Osnovy výuky
2. Poptávka
3. Nabídka
4. Multiplikátory pro mikroekonomické proměnné
5. Příjem
6. Náklady, zisk
7. Elasticita poptávky
8. Elasticita nabídky, vícefaktorové elasticity
9. Jednofaktorový model produkce
10. Dvoufaktorový model produkce
11. Užitečnost
12. Spotřeba, úspory
13. Modely národní ekonomiky
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
C.J. McKenna and R. Rees, Economics: A Mathematical Introduction, Oxford University Press Inc., New York, 1992 (EN)
I. Mezník, Úvod do matematické ekonomie pro ekonomy,FP VUT v Akademickém nakladatelství CERM,s.r.o., Brno 2011 (CS)
J. Jacques, Mathematics for Economics and Business, Addison-Wesley, New York, 1995 (EN)
J.U. Koch and L.A. Ostrosky, Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill Inc., Singapore, 1994 (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Elearning