Detail předmětu

Seminář C++

FIT-ICPAk. rok: 2022/2023

Přehled vlastností jazyka C++ podle normy ISO. Objekty, třídy, dědičnost, polymorfismus. Přetěžování operátorů a funkcí. Šablony funkcí a tříd. Obsluha výjimek. Použití standardních knihoven, STL.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Studenti budou umět využít C++ k programování středně složitých aplikací založených na objektově orientovaném přístupu a také na generickém programování.

Způsob a kritéria hodnocení

Nejméně 50% bodů z projektu.

Učební cíle

Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného přístupu v jazyce C++ a základy generického programování s využitím šablon.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

ISO: Working Draft, Standard for Programming Language C++ (N4928). 2022-12-18
Stroustrup, B.: The C++ programming language, 4th edition, Addison-Wesley, 2014

Doporučená literatura

ISO: Working Draft, Standard for Programming Language C++ (N4659). 2017-03-21 [dostupné elektronicky na WWW]
ISO: Working Draft, Standard for Programming Language C++ (N4860). 2020-03-31
Stroustrup, B.: The C++ programming language, 4th edition, Addison-Wesley, 2014
Teaching materials available on WWW.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
  • Program BIT bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení odborného základu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod. Charakteristika jazyka ISO C++ (C++11, C++17, C++20). Příklady ilustrující použití C++.
  2. Rozdíly mezi C a C++. Deklarace, definice, prostory jmen. Typ reference, typ bool.
  3. Přehled příkazů a operátorů. Principy objektově orientovaného programování v C++, terminologie.
  4. Objekty, třídy, členy tříd. Kontrola přístupu ke členům tříd. Metody, klíčové slovo "this", statické členy tříd.
  5. Vytváření a inicializace objektů: konstruktory, destruktory, operátory new a delete.
  6. Přetěžování funkcí a operátorů. Přetypování.
  7. Vstup/výstup (iostream, fstream). Definice vstup/výstupních operací. Formátování výstupu, práce se soubory a řetězci.
  8. Dědičnost, bázové a odvozené třídy. Násobná dědičnost, virtuální bázové třídy. Volání konstruktorů a destruktorů, operátory a dědičnost.
  9. Polymorfismus, virtuální metody, abstraktní třídy. Dynamická identifikace typů (RTTI), dynamické přetypování.
  10. Generické třídy a funkce (šablony). Specializace a částečná specializace šablon.
  11. Standardní knihovna, algoritmy, iterátory, kontejnery, funkční objekty. Vytváření knihoven v C++. Moduly v C++20.
  12. Zpracování výjimek. Specifikace a obsluha výjimek.
  13. Přehled knihoven. Metody efektivního programování v C++.

Projekt

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

   - projekt

Elearning