Detail předmětu

Obchodní angličtina

FEKT-XPC-BENAk. rok: 2021/2022

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání nebo v obchodní korespondenci.




Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Absolvování předmětu Praktická angličtina 2.

Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení předmětu
Zápočet – celkem 40 bodů / k uznání zápočtu je nutné dosáhnout minima 24 bodů.
1. 75% aktivní účast na cvičeních
2. E-learning testy – maximum 10 bodů (bez požadovaného minima)
3. Zápočtový test – maximum 30 bodů (bez požadovaného minima)

Zkouška – celkem 60 bodů / k uznání zkoušky je nutné dosáhnout minima 30 bodů.
1. Poslech s porozuměním – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů
2. Porozumění odbornému textu – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů

Celkem 100 bodů (zápočet a zkouška). Z dosaženého počtu bodů je vypočítána výsledná známka.

Osnovy výuky

V průběhu semestru budou probrána následující témata:

I. Obchodní praxe:
1. Nábor zaměstnanců: jednotlivé fáze náboru, pohovor s uchazeči, žádost o zaměstnání
2. Podnikový management: manažerské funkce, charakteristika dobrého manažera, manažerské dovednosti
3. Strategická spojení: akvizice, fúze, budování obchodních vztahů
4. Vyjednávání: kladení otázek, rozvíjení strategie BATNA (nejlepší alternativa k vyjednávané dohodě), nabízení, smlouvání
5 Projektový management: fáze projektu, úkoly v rámci každé fáze projektu, vyhodnocení možných rizik
6 Týmová spolupráce: týmové role, budování efektivního týmu s adekvátní komunikací a spoluprací jeho členů
7 Pracovní porady: důvody ke svolání porady, typy porad, techniky porad, vedení porady
8 Manažerská informatika: zavádění nové technologie, zakládání podnikové webové stránky, výběr nového dodavatele
9 Reklama: definice cílové skupiny, vytváření reklamního sloganu, pověření reklamní agentury, schválení návrhu, výběr komunikačního media
10 Marketing produktu/služby: cíloví zákazníci, segmentace trhu, konkurenční prostředí

II. Obchodní jednání v kontextu kulturních rozdílů:
1. Vedení podniku: lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultura
2. Týmová spolupráce: individualistická vs. kolektivistická kultura
3. Přístup k času - prezentace a porady: monochronní vs. synchronní kultura
4. Smouvání a vyjednávání: kultura zaměřená na smlouvu vs. kultura zaměřená na vztahy
5. Obchodní vztahy a nezávazná společenská konverzace: specifická vs. difuzní kultura
6. Postoj ke kritice: specifická vs. difuzní kultura
7. Postoj k riziku: kultura vyhýbající se riskování vs. kultura neobávající se riskování
8. Funkce předsedy: kultura zaměřené na dohodu vs. kultura zaměřená na výsledek
9. Prezentování: kultura zaměřená na obsah vs. kultura zaměřená na styl; kultura zaměřená na nízký kontext vs. vysoce kontexovaná kultura 
10. Styl kladení otázek: přímá vs. nepřímá kultura

Učební cíle

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech, což představuje:
- aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk,
- rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby,
- aplikaci zásad cizojazyčné korespondence.



Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů. Případné absence musí být řádně omluveny. V případě, že absence přesáhne 75%, musí být zameškané hodiny studenty nahrazeny.

Základní literatura

JOHNSON, Christine a Irene BARRALL. Intelligent Business Upper Intermediate. Skills Book. Harlow: Pearson Education Limited, 2006. ISBN 9780582846968.
MACKENZIE, Ian. English for business studies: a course for business studies and economics students. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-74341-9.
TRAPPE, Tonya, Graham TULLIS, Louise PILE, Susan LOWE, Christine JOHNSON a Irene BARRALL. Intelligent business: upper intermediate business English. Harlow: Pearson Education, 2006. ISBN 0-582-84809-1.

Doporučená literatura

HARRISON, Andrew. Business Environment in a Global Context. 2nd Edition. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 9780199672585.
HUNTER, Amie et al. Business Communication. Coursebook. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780190444273 .

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elearning