Detail předmětu

Lingvistická pragmatika

FEKT-BPC-PRAAk. rok: 2021/2022

Obsahem předmětu je pochopení pragmatických kategorií jazyka, zejména pragmatického významu, který je interpretován mimojazykovými prostředky, uvědomělé používání kooperativního principu a modulace výpovědní síly. Znalost těchto kategorií usnadní uživatelům jazyka jeho promyšlené používání při odborném pracovním jednání jak ústním, tak písemném.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají základní informace o obsahu lingvistické pragmatiky. Naučí se základní pragmatické kategorie - pragmatický význam, kooperační princip, zdvořilostní princip, jak modulovat ilokuční sílu. Získané znalosti uplatní při porozumění odborným elektrotechnickým textům a při jejich produkci.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia a středně pokročilá znalost angličtiny.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování a způsoby výuky jsou v souladu s článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zimní semestr 2021

Samostatná práce: 40 bodů
Studenti odevzdají 2 krátké písemné úkoly dle zadání vyučující.
Úkol 1: Kooperační princip a jeho porušování; max. počet bodů: 20, min. počet bodů: 10
Úkol 2: Shrnutí odborného článku; max. počet bodů: 20, min. počet bodů: 10

Písemný test: 60 bodů; min. počet bodů: 30

Osnovy výuky

Vymezení obsahu pojmu lingvistická pragmatika. Reference a inference. Deixe. Kooperativní princip a zdvořilostní princip. Způsoby realizace obou principů - výpovědní síla a její modulace. Řečové akty. Strategie mluvčího a pisatele vůči recipientovi. Kulturní schémata. Profesní schémata. Pragmatický význam. Aplikace pragmatických teorií na odborný diskurz v elektrotechnickém inženýrství. Praktické ukázky odborných textů a určení jejích pragmatických kategorií. Pragmatika a digitální média.

Učební cíle

Cílem kurzu je získat přehled o základních kategoriích lingvistické pragmatiky - seznámení s pojmy pragmatický význam, kooperační princip, zdvořilostní princip, ilokuční síla a její modulace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu

Základní literatura

Thomas, J. (1995). Meaning in interaction: An introduction to pragmatics. Longman. (EN)
Yule, G. (2007). Pragmatics. OUP. (EN)

Doporučená literatura

Huang, Y. (2014). Pragmatics. OUP. (EN)
Leech, G. (2014). The pragmatics of politeness. OUP. (EN)
Urbanová, L. (2008). Stylistika anglického jazyka. Barrister and Principal. (CS)
Widdowson, H. (2000). Linguistics. OUP. (EN)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elearning