Detail předmětu
Business English
FEKT-MPA-JA4Ak. rok: 2021/2022
Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech.
Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání nebo v obchodní korespondenci.
Prerekvizity
Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení předmětu
Zápočet – celkem 40 bodů / k uznání zápočtu je nutné dosáhnout minima 24 bodů.
1. 75% aktivní účast na cvičeních
2. E-learning testy – maximum 10 bodů (bez požadovaného minima)
3. Zápočtový test – maximum 30 bodů (bez požadovaného minima)
Zkouška – celkem 60 bodů / k uznání zkoušky je nutné dosáhnout minima 30 bodů.
1. Poslech s porozuměním – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů
2. Porozumění odbornému textu – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů
Celkem 100 bodů (zápočet a zkouška). Z dosaženého počtu bodů je vypočítána výsledná známka.
Osnovy výuky
V průběhu semestru budou probrána následující témata:
I. Obchodní praxe:
1. Nábor zaměstnanců: jednotlivé fáze náboru, pohovor s uchazeči, žádost o zaměstnání
2. Podnikový management: manažerské funkce, charakteristika dobrého manažera, manažerské dovednosti
3. Strategická spojení: akvizice, fúze, budování obchodních vztahů
4. Vyjednávání: kladení otázek, rozvíjení strategie BATNA (nejlepší alternativa k vyjednávané dohodě), nabízení, smlouvání
5 Projektový management: fáze projektu, úkoly v rámci každé fáze projektu, vyhodnocení možných rizik
6 Týmová spolupráce: týmové role, budování efektivního týmu s adekvátní komunikací a spoluprací jeho členů
7 Pracovní porady: důvody ke svolání porady, typy porad, techniky porad, vedení porady
8 Manažerská informatika: zavádění nové technologie, zakládání podnikové webové stránky, výběr nového dodavatele
9 Reklama: definice cílové skupiny, vytváření reklamního sloganu, pověření reklamní agentury, schválení návrhu, výběr komunikačního media
10 Marketing produktu/služby: cíloví zákazníci, segmentace trhu, konkurenční prostředí
II. Obchodní jednání v kontextu kulturních rozdílů:
1. Vedení podniku: lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultura
2. Týmová spolupráce: individualistická vs. kolektivistická kultura
3. Přístup k času - prezentace a porady: monochronní vs. synchronní kultura
4. Smouvání a vyjednávání: kultura zaměřená na smlouvu vs. kultura zaměřená na vztahy
5. Obchodní vztahy a nezávazná společenská konverzace: specifická vs. difuzní kultura
6. Postoj ke kritice: specifická vs. difuzní kultura
7. Postoj k riziku: kultura vyhýbající se nejistotě vs. kultura neobávající se nejistoty
8. Funkce předsedy: kultura zaměřené na dohodu vs. kultura zaměřená na výsledek
9. Prezentování: kultura zaměřená na obsah vs. kultura zaměřená na styl; kultura s nízkým kontextem vs. kultura zaměřená na vysoký kontext
10. Styl kladení otázek: přímá vs. nepřímá kultura
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů. Případné absence musí být řádně omluveny. V případě, že absence přesáhne 75%, musí být zameškané hodiny studenty nahrazeny.
Základní literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MPAJ-TEC magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Projekty - Členy. Synonyma. Ustálená slovní spojení. Stanovení cílů. Dodržování termínů.
3. Týmová práce - Způsobová slovesa. Frázová slovesa. Ustálená slovní spojení. Budování týmu. Výměna informací.
4. Informace a informační technologie - Druhy vět tázacích. Synonyma. Kladení vhodných otázek.
5. Technologie, technologický pokrok - Věty vztažné. Složená podstatná jména. Briefing.
6. Reklama - Gerundium a infinitiv. Ustálená slovní spojení. Vyprávění.
7. Právo - Rod trpný. Synonyma. Ustálená slovní spojení. Vyjednávání.
8. Značky a značkové zboží - Přídavná jména a příslovce. Synonyma. Komunikace v pracovním prostřední. Interpersonální vztahy.
Elearning