Detail předmětu
Solving of Innovative Tasks
FEKT-DPA-RIZAk. rok: 2021/2022
1. PM a inovační projekty. Aplikace ve studiu, v praxi a v grantech.
Plán inovačního projektu: Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje (čas, náklady, lidé, technika), plán, rizika, kontrola, řízení, prezentace výsledků. Software podpora PM. Certifikační instituce PM.
Výsledek: Znalost, jak sepsat přesvědčivý návrh změny – inovační projekt.
2. TRIZ - Analýza zájmového objektu: vymezení systému, dekompozice, struktura, funkce, parametry. Diagnóza komponent. Příčinně následkové řetězce nalezených problémů. Tendence zdokonalování techniky získané studiem patentů.
Výsledek analýzy: Správně (stručně a jasně) formulovaná a správná (zacílená) inovační zadání obsahující informace CO (komponenty) a PROČ (argumentace) v objektu zdokonalit - inovovat,
3. TRIZ - Syntéza (řešení) formulovaných inovačních zadání.
Řešení technických rozporů v zadání - invenčními principy.
Řešení fyzikálních rozporů v zadání - separačními postupy.
Řešení konfliktních interakcí látek a polí v zadání - modelovými vzory.
Neuspokojivá funkce komponenty a možnosti jejího založení na jiném funkčním principu.
Zjištěný stav komponenty a její konfrontace s tendencemi zdokonalování techniky.
Studium stavu techniky a patentoprávní ochrana novosti navrhovaného řešení.
Výsledek syntézy: Koncepční řešení inovačních zadání a úloh (rozporů, interakcí, funkcí, komponent).
4. Goldfire Innovator je počítačová podpora metodiky TRIZ. Vede řešitele analýzou, syntézou, evaluací novosti variantních řešení. Vyhledává informace až znalosti, a to sémantickým zpracováním elektronicky dostupných oborových www portálů a četných databází patentů.
Výsledek z Goldfire: Vygenerovaná a zeditovaná zpráva o řešení „mikroprojektu“ doktoranda.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
2. Osvojený systémový přístup k zájmovému objektu inovace, formulace inovačních/invenčních zadání.
3. Znalost řešitelské části metodiky TRIZ, řešení inovačních/invenčních zadání.
4. Práce se softwarovou podporou metodiky TRIZ.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Samostudium doplňkových materiálů, které jsou k dispozici v elektronickém studijním systému.
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška: 50 bodů.
Osnovy výuky
Plán inovačního projektu: Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje (čas, náklady, lidé, technika), plán, rizika, kontrola.. Software podpora PM. Certifikační instituce PM.
Výsledek: Znalost, jak sepsat přesvědčivý návrh změny – inovační projekt.
2. TRIZ (TIPS) - Theoria Reshenia Izobretealteskih Zadach (Theory of Inventive Problem Solving). Analýza komponent, struktury, funkcí a parametrů.
3. Diagnóza komponent systému (funkčnost, nákladovosdt, problémovost).
4. Příčinně následkové řetězce nalezených problémů a řešených zadání.
5. Tendence zdokonalování techniky získané studiem patentů.
Výsledek analýzy: Správně (stručně a jasně) formulovaná a správná (zacílená) inovační zadání obsahující informace CO a PROČ zdokonalit - inovovat,
6. TRIZ - Syntéza (řešení) formulovaných inovačních zadání.
7. Řešení technických rozporů v zadání - invenčními principy.
8. Řešení fyzikálních rozporů v zadání - separačními postupy.
9. Řešení konfliktních interakcí látek a polí v zadání - modelovými vzory.
10. Neuspokojivá funkce komponenty a možnosti jejího založení na jiném funkčním principu.
11. Zjištěný stav komponenty a její konfrontace s tendencemi zdokonalování techniky.
12. Studium stavu techniky a patentoprávní ochrana novosti navrhovaného řešení.
Výsledek syntézy: Koncepční řešení inovačních zadání a úloh (rozporů, interakcí, funkcí, komponent), JAK zdokonalit - inovovat.
13. Goldfire Innovator je počítačová podpora metodiky TRIZ. Vede řešitele analýzou, syntézou, evaluací novosti variantních řešení.
Vyhledává informace až znalosti, a to sémantickým zpracováním elektronicky dostupných oborových www portálů a četných databází patentů.
Výsledek z Goldfire: Vygenerovaná a zeditovaná zpráva o řešení „mikroprojektu“ doktoranda.
Učební cíle
Účel předmětu: Osvojit si metodiku TRIZ (Tvorba a Řešení Inovačních až invenčních Zadání) s její sw. podporou Goldfire a porozumět PM (Projektovému řízení).
Cíl předmětu: Využívání TRIZ a PM ve studiu techniky a v inovační praxi firem.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Samostatná práce: projekt zabývající se analýzou a syntézou dobře známého objektu(produktu) vedoucí k jeho inovaci systémovým přístupem.
Základní literatura
Gadd, K.: TRIZ for Engineers, Oxford Creativity, J.Wiley and Sons, 2013, ISBN 978 0470684320 (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DKA-EIT doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPA-EIT doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPA-EKT doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPA-KAM doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPA-MET doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPA-SEE doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPA-TEE doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPA-TLI doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DPAD-EIT doktorský 0 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Elearning