Detail předmětu
Strategický management
FEKT-MKC-PMAAk. rok: 2021/2022
Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Písemná zkouška - závěrečný test - má dvě části. První část obsahuje 10 otázek s volitelnými odpověďmi A až E, druhá část pak dva otevřené úkoly s dílčími otázkami. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 1 bodem, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 45 body. Maximální celkový počet bodů z testu je 100. Na zpracování první části (otázky s volitelnými odpověďmi) mají studenti 15 minut. Na zpracování části s otevřenými otázkami mají studenti 60 minut. Pro zpracování části s otázkami s volitelnými odpověďmi není možné používat žádné podklady. Zpracování otevřených otázek probíhá formou „open book“. Po testu následuje ústní rozprava.
Výsledná klasifikace se odvíjí od celkového počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.
Osnovy výuky
2. Strategické cíle, vazba cílů na vizi, misi, firemní, business a funkční strategii.
3. Vymezení a analýza tržního prostředí. Identifikace relevantních faktorů obecného a oborového okolí. Analýza konkurenčního prostředí. Identifikace zákazníků a konkurentů. Analýza konkurenčních vztahů.
4. Analýza interních faktorů konkurenční výhody na základě funkčního přístupu. Aplikace hodnotového řetězce jako nástroje pro analýzu a rozvoj konkurenční výhody.
5. Aplikace pojetí založeného na zdrojích a koncepce základních kompetencí v procesu identifikace a rozvoje konkurenční výhody.
6. Definice business strategie. Konkurenční charakter business strategie. Využití business modelu pro vymezení business strategie.
7. Formulace vize a mise. Firemní strategie v kontextu diversifikace. Restrukturalizační opatření. Firemní strategie v kontextu rozvoje strategické konkurenceschopnosti.
8. Hierarchie firemní strategie v kontextu internacionalizačních aktivit firmy.
9. Strategický rozvoj prostřednictvím externí spolupráce. Strategické aliance a sítě. Strategické dopady fúzí a akvizic.
10. Implementace strategie. Organizační aspekty implementace strategie. Strategická kontrola. Strategické vůdcovství a role managementu v implementaci strategie.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3 (CS)
ZICH, R. Koncepce úspěchuschopnosti Konkurenceschopnost - vítězství, nebo účast v soutěži?. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 125 s. ISBN: 978-80-7204-818- 2. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MKC-EVM magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Vlastnosti podnikatele
Klasické školy managementu (Taylor,Ford,Fayol)
Klasické školy managementu, vývoj u nás, Masarykova akademie práce, Pražský kongres
Baťův systém řízení
Baťův systém řízení. Uspěšnost Fr.Janečka
Současný managament, cíle, podstata, funkce,prvky
Management dle cílů
Hospodářská soutěž
Strategie,plánování
Organizování subjekty podnikání - státní podniky,obchod.společnosti
Organizování subjekty podnikání - veřejná obchodní společnost, komanditní společnost
Organizování subjekty podnikání - společnost s ručením omezeným, akciová společnost
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
Role manažera
Ocenění vlastních limitů pro podnikání
Přednosti Taylorova přínosu, Fayolův přínos pro management
Řešení případové studie
Baťův systém řízení-strategie firmy
Baťův systém řízení - obchodní činnosti, sociální a vzdělávací činnosti
Řešení případové studie
Obchodní rejstřík -návrh na zápis společnosti
Efektivní delegování pravomoci
Týmová práce : Popis úspěšné firmy. Další doporučená témata na cvičení: - Evropská unie - Zapojení ČR do EU - Harmonizační úlohy při vstupu do EU - reengineering -tvorba procesní organizace