Detail předmětu

Aktuální trendy v managementu

FP-atmPAk. rok: 2021/2022

Prohloubit a rozšířit znalosti z managementu, seznámit studenty s aktuálními soudobými přístupy v podnikovém managementu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají přehled o vývojových trendech v managementu, původu důležitých změn v managementu. Získají odborné znalosti v oblasti procesního a systémového přístupu k managementu, včetně mnohých příkladů praktických aplikací. Porozumí významu používání manažerských modelů v podnikové praxi a získají znalosti přístupů v hodnocení výkonnosti podniků a v neposlední řadě též znalost moderních přístupů v oblasti personálního řízení a řízení inovací.
Získají rovněž odborné dovednosti analytické jako je identifikace, vyhodnocování, systematizace a práce na multidisciplinární úrovni. Z oblasti obecných způsobilostí je to především v oblasti inovací identifikace příležitostí pro zlepšování a následných zlepšovacích aktivit.

Prerekvizity

Znalosti na úrovni bakalářského studia předmětu Management 1, především základy plánování, organizování, leadershipu a kontroly.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu disciplíny, obsahu, termínů, struktury a metod. Cvičení jsou zaměřena na praktickou stránku přednášených témat.

Způsob a kritéria hodnocení

Zakončení předmětu:
V rámci cvičení je využíván bodový hodnotící systém. Studenti pro získání zápočtu musí získat min. 60 bodů ze 100 možných. Body lze získat splněním povinných a nepovinných úkolů:
1) řešení otázek z 2 případových studií
2) prezentace prezentačního tématu
3) vypracování, odevzdání a prezentace semestrálního projektu.
Zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS.

Zakončení předmětu pro studenty s ISP:
1) vypracování a odevzdání semestrálního projektu
2) znalostní test

Zakončení předmětu v případě vyhlášené distanční formy:
- řešení otázek z 2 případových studií
- vypracování, odevzdání a diskuze prezentačního tématu
- vypracování, odevzdání semestrálního projektu

Osnovy výuky

1. Kontext organizace, podnik jako systém
2. Aplikace procesního modelu v podnikové praxi
3. Modely pro sebehodnocení organizace
4. Aplikace Modelu excelence
5. Postupy hodnocení manažerských přístupů
6 . Měření v managementu, dlouhodobé plánování podniku v praxi
7. Zlepšování a inovace jako konkurenční výhoda
8. Leadership
9. Týmová práce
10. Timemanagement
11.-13. Budoucnost managementu, přednáška progresivních manažerů

Učební cíle

Cílem předmětu je vzdělávat studenty pro budoucnost, ukázat jim osvědčené a perspektivní formy uplatňující systémově - inženýrský přístup, přístupy k hodnocení výkonnosti podniků, dále pak témata, která jsou nosná a platná jako je leadership, týmová práce a timemanagement. Je vytvořen prostor pro setkání s vizionáři, kteří budou formovat podobu byznysu. Cílem je naučit studenty modernímu chápání a aplikování managementu, včetně souvislostí rozvoje managementu, předat jim znalosti a zkušenosti potřebné k vedení pracovníků, procesního řízení a aplikace v praxi nejčastěji používaných manažerských modelů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků semestrální práce, výsledků řešení případových studií, výsledků zpracování prezentačních témat.
Účast na přednáškách není povinná, ale doporučená. Aktivitu studenti prokazují plněním úkolů, za které získávání body do hodnocení v rámci cvičení.
V rámci kombinovaného studia studenti zpracovávají seminární práci na stanovené téma z obsahového zaměření předmětu.
Hodnocení - kombinované studium:
Nutnou podmínkou pro možnost přistoupit k získání klasifikovaného zápočtu (znalostní test) je úspěšné zpracování zadané seminární práce. Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: znalost probrané látky a její praktické aplikace. Forma znalostního testu je písemná. Zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS.

Základní literatura

DAFT R.L. Management. Cengage Learning; 12. vydání, 2015. 800 s. ISBN-13: 978-1285861982
DONNELLY J.H., GIBSON J.L., IVANCEVICH J.M. Management. Praha: Grada Publishing, 1997. 821s. ISBN 80-7169-422-3
ROBBINS S.P., COULTER M. Management. Praha: Grada Publishing, 2004. 600s. ISBN 80-247-0495-1

Doporučená literatura

BECKOVÁ, Monika. Revize ISO 9001:2015: jak aktualizovat stávající systém managementu kvality?. Praha: Verlag Dashöfer, [2016]. ISBN 978-80-87963-22-7.
ČESKÝ NORMALIZAČNÍ INSTITUT ČSN EN ISO 9004:2010. Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup managementu kvality. Praha: Český normalizační institut, 2010. 72 s. Třídící znak 01 0324.
ČSJ Praha. Model excelence EFQM: excelentní organizace dosahují a trvale udržují vynikající úrovně výkonnosti splňující nebo překračující očekávání všech svých zainteresovaných stran. 1. vydání. Praha: ČSJ Praha, 2012. 30 s. ISBN 978-90-5236-698-2.
KAPLAN, R. S. a NORTON, D. R. The Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vyd. Praha: Management Press, 2005. 267 s. ISBN 80 – 7261 – 124 – 0
ÚNMZ (2016). ČSN EN ISO 9001 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.
WEIHRICH H., KOONTZ H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. 659 s. ISBN 80-85605-45-7

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SRP magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program RRTES_P magisterský navazující

    specializace RRES , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Kontext organizace, podnik jako systém
2. Aplikace procesního modelu v podnikové praxi
3. Modely pro sebehodnocení organizace
4. Aplikace Modelu excelence
5. Postupy hodnocení manažerských přístupů
6 . Měření v managementu, dlouhodobé plánování podniku v praxi
7. Zlepšování a inovace jako konkurenční výhoda
8. Leadership
9. Týmová práce
10. Timemanagement
11.-13. Budoucnost managementu, přednáška progresivních manažerů

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

V rámci cvičení je využíván bodový hodnotící systém. Studenti min. 60 bodů ze 100 možných. Body lze získat splněním povinných a nepovinných úkolů:
1) řešení otázek z 2 případových studií
2) prezentace prezentačního tématu
3) vypracování, odevzdání a prezentace semestrálního projektu.
Klasifikovaný zápočet je udělován na základě bodového systému.
Zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS.

Elearning