Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-zfPAk. rok: 2021/2022
Podnik a jako součást finančního systému. Základní účetní výkazy podniku - zdroj informací pro finanční rozhodování. Zakladatelský rozpočet. Řízení oběžného majetku podniku. Investiční rozhodování. Zdroje financování. Peněžní tok podniku. Finanční cíle podniku a jejich hodnocení.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Znalosti: Studenti budou mít přehled o postavení podniku v rámci finančního systému, znát ekonomická kritéria rozhodování o právních formách financování, zásady tvorby rozpočtů a prognózy výnosů z investičních záměrů. Studenti získají přehled o potenciálních zdrojích financování a vhodnosti jejich použití.
Dovednosti: Studenti budou schopni identifikovat jednotlivé potřeby v závislosti na oboru působení podnikatelského subjektu a zdůvodnit potřebu zdrojů financování a zvolit kritéria pro posouzení efektivnosti vybraných procesů.
Způsobilosti: Studenti dokážou sestavit zakladatelský rozpočet podniku, tj. definovat majetkové potřeby a kalkulovat potřebu zdrojů financování. Budou schopni sestavit rozpočet investičního projektu a odhadnout budoucí výnosy na základě zadaných parametrů; aplikovat vhodné metody hodnocení investičních projektů. Dovedou stanovit náklady a výdaje spojené s jednotlivými zdroji financování, posoudit vhodnost využití úvěrových zdrojů a leasingu. Dokážou zhodnotit efektivnost vynakládání disponibilních zdrojů na základě metod finanční analýzy.
Prerekvizity
Žádné prerekvizity nejsou požadované.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu principů, rozhodovacích problémů a metodologie dané disciplíny. Cvičení podporují zejména praktické zvládnutí látky obsažené v přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení
Zápočet:• Průběžný test: ověření znalostí za 1. – 5. týden výuky ve cvičeních, student může získat 20 bodů. Tento test nelze opakovat.• Závěrečný test: ověření znalostí za celý semestr výuky ve cvičeních, student může získat 40 bodů. Test je možné jednou opakovat.• K získání zápočtu je nutné získat minimálně 50 % možného bodového hodnocení z průběžného a závěrečného testu, tj. 30 bodů.Zkouška: pouze písemná, teoretické otázky (otevřené i uzavřené), hodnocení dle SZŘ (min. 50 %, tj. 20 bodů), max. počet bodů 40.Výsledné hodnocení z předmětu: součet bodů ze cvičení a ze zkoušky, výsledná známka dle SZŘ.Studenti studující dle ISP mají povinnost absolvovat závěrečný test. Termín bude vypsán v IS.
Osnovy výuky
1. Úvod do předmětu. Podnik a jako součást finančního systému. 2. Základní účetní výkazy podniku - zdroj informací pro finanční rozhodování. 3. Zakladatelský rozpočet. Výrobní faktory a jejich spotřeba. 4. Řízení oběžného majetku podniku - zásoby, pohledávky. 5. Investiční rozhodování – rozpočet kapitálových výdajů a příjmů. Metody hodnocení investičních projektů. 6. Zdroje financování. Interní zdroje financování. 7. Zdroje financování. Externí zdroje financování.
8. Peněžní tok podniku – výdaje, příjmy, metody sestavování cash flow
9. Finanční cíle podniku a jejich hodnocení. 10. Analýza finančních rozdílových a poměrových ukazatelů. 11. Analýza finančních poměrových ukazatelů.13. Souhrnné ukazatele hodnocení výkonnosti podniku a přístupy k jejich tvorbě.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studeny se základními finančními toky v podniku, jejich sledováním a predikováním s využitím relevantních externích a interních informací.K tomu je nutné zvládnout přístupy k definování podnikových potřeb na základě podnikatelského záměru a zvolené formy podnikání, osvojit si metody pro plánování a hodnocení obnovy dlouhodobého majetku, aplikovat ekonomická kritéria řízení zásob, definování možných zdrojů financování podnikových potřeb a posuzovat jejich vhodnosti pro podnik.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách není povinná, ale doporučuje se. Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Výuka probíhá dle týdenních rozvrhů. Způsob nahrazování zameškané výuky je plně v kompetenci učitele.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Cvičení