Detail předmětu

Relaxační cvičení

CESA-TV-RECVAk. rok: 2021/2022

Relaxace znamená způsob uvolnění vnitřního napětí. Jde o záměrné uvolnění, jak v oblasti psychické, tak fyzické. Je přirozeným protipólem reakce na stres. Nejen nedostatek pohybu, ale také špatné stravovací návyky, kouření a stres s nedostatkem odpočinku a času na oblíbené aktivity v nás vyvolává nadměrné napětí. Bude-li tato zátěž na nás působit dlouhodobě, bude to mít s velkou pravděpodobností v budoucnu negativní vliv na naše zdraví. Proto umění relaxovat, schopnost uvolnit se a zbavit se napětí, odpočinout si a nabrat ztracené síly je jedním z nejdůležitějších způsobů, jak zvládat nadměrnou zátěž organismu.
Dovednost relaxovat, uvolnit se, je předpokladem duševní vyrovnanosti. Člověk, který ovládá relaxaci, mívá pevnější duševní i tělesné zdraví a celkově bývá se svým životem spokojenější. Relaxace je vhodným prostředkem v boji s různými těžkostmi - s bolestí hlavy, úzkostí, chronickou bolestí, hypertenzí apod. Bylo prokázáno, že účinnost relaxačních technik je vyšší než jen samo působení placeba.

Aktuální rozvrh najdete v informačním systému VUT.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Student umí a zná: - vysvětlit zásady relaxačního cvičení, využívat relaxační techniky v péči o zdraví, aplikovat vybranou relaxační techniku dle aktuálních potřeb, využívat copingové strategie pro zvládání zátěžových situací, biomedicícnské zásady uplatnění relaxačních cvičení, autoregulační techniky relaxačních cvičení, základní principy péče o zdraví formou relaxačních technik

Prerekvizity

Znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka spočívá v praktickém cvičení se zaměřením na nácvik relaxačních technik, správného dýchání, copingových strategií a psychostimulace, včetně teoretických základů.
1 hodina týdně cvičení, 90 % kontaktní výuky, 10% distanční výuky. Teoreticko-praktická výuka.

KURZY - nadstavbová aktivita ve spolupráci s VSK VUT Brno

SPORTOVNÍ REPREZENTACE - zájemci o sportovní reprezentaci školy v systému vysokoškolských přeborů musí kontaktovat garanta sportu a mohou se zapojit do společné přípravy v hodinách pro pokročilé (P) nebo ve speciálně zaměřených hodinách s náborem na začátku semestru (V)

TURNAJE A AKCE - Vánoční hry, Den sportu, aj. (vhodné pro náhradu zameškané výuky)



Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet na základě aktivní účasti ve výuce, tj. pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině (jsou povoleny 2 neomluvené účasti). V souladu se Směrnicí č.17/2019 K výuce tělesné výchovy je předmět hodnocen jedním kreditem.

Osnovy výuky

Vycházejí ze základních poznatků moderní kinantropologie a umožňují studentům realizaci v následujících oblastech:
•Způsoby relaxace na bázi svalového uvolnění (práce s tělem) - masáže, akupresura, reflexní terapie, postojové cvičení (ásany)
•Relaxace na bázi dechových cvičení - koncentrace na volný, přirozený průběh dechu, plný jógový dech
•Relaxačně koncentrační metody - Jacobsonova progresivní relaxace, Schultzův autogenní trénink, meditace
•Relaxačně imaginativní metody - tvůrčí představivost S. Gawainové, Silvova metoda ovládání vědomí
•Technologické postupy na bázi vizuální, resp. sluchové stimulace - biofeedback, subliminální metody
•Některé další přístupy k relaxaci - relaxace pomoci vůní (aromaterapeutický přístup), relaxace pomocí hudby (muzikoterapeutický přístup)
•Bleskové relaxační techniky - techniky, při nichž není třeba dlouhého nácviku, dají se zvládnout během pěti minut
•Uvolnění napětí v těle i mysli
•Odstranění pocitů únavy a stavů vyčerpanosti
•Navozování pocitů klidu a duševní vyrovnanosti
•Zvládání náročných životních situací
•Ovládání svých emocí a myšlení
•Zlepšení funkcí vnitřních orgánů a látkové výměny
•Urychlení regeneračních procesů ve svalech
•Zklidnění dechu a tepové frekvence
•Zvyšování odolnosti proti bolesti
•Zdokonalování paměti
•Zlepšování schopnosti soustředit se
•Trénink k uvědomování si sebe samého (schopnost vnímat své tělo i duševní pocity);
•Pozitivní rozvoj osobnosti člověka
•Předcházení duševním i tělesným nemocem, případně napomáhání při léčbě různých tělesných i psychických onemocnění.

Učební cíle

Zlepšení péče o zdraví ve formě harmonické rovnováhy osobnosti člověka, schopnost odolávat zátěži a stresům, nácvik copingových strategií prostřednictvím pohybu, péče o správné držení těla.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině, povoleny 2 neomluvené absence, omluvenky ústně na absence dopředu přímo ve výuce nebo emailem předem nejpozději však do 24,0 hodin po termínu výuky.

V LS 2021/22 z důvodu covidové situace nebude možné nahrazování zameškaných hodin (nelze měnit složení skupin).

 

 

Základní literatura

Blahutková, M. et al. (2005).Pohyb a duševní zdraví. Brno: MU (CS)
Blahutková, M. et al. (2015). Duševní zdraví a pohyb. Brno: CERM (CS)
Danzer, G. ((2001). Psychosomatika. Praha: Portál. (CS)
Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia. (CS)
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál. (CS)
Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál. (CS)
Málková, I. (2005). Hubneme s rozumem. Praha: Smart Press s.r.o. (CS)
Mareš, J. et al. (2003). Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nukleus. (CS)
Payne, J et al. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. (CS)
Praško, J. (2005). Úzkostné poruchy. Praha: Portál. (CS)
Servan, D – Schreiber. (2005). Uzdravení bez léků. Praha: Portál. (CS)

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení z TV

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor