Detail předmětu
Dějiny architektury 5
FAST-BGA034Ak. rok: 2022/2023
Výklad je uveden základními modernistickými koncepty od konce 18. a 19. století, bez nichž sledovanému období nelze porozumět. Zohledňuje politickohospodářský a kulturní charakter 19. století, pro nějž je určující industrializace, překotná urbanizace a transformace společenského uspořádání. Důležitou vývojovou tendencí je také konstituování původních architektonických stylů legitimizujících autonomii nově vznikajících národních států. Proměna ideologického klimatu spolu s hospodářským a technologickým rozvojem po první světové válce ovlivnily proměnu nároků na podobu a funkce architektury, urbanismu a územního plánování. Těžištěm kurzu je představení avantgardních hnutí v jejich specifických kulturních, národních a autorských modifikacích. Typické světové tendence jsou srovnávány s českým lokálním vývojem. Kurz se zaměřuje také na centralizační a etatizační projevy v rámci totalitních režimů válečného a poválečného období. Sledována je rovněž institucionální historie oboru. Hlubší proniknutí do tématu umožňují exkurze a komentované procházky, které jsou vedle přednášek nedílnou součástí předmětu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Osnovy výuky
2. Původ moderní architektury v historickém kontextu (revoluční architektura, Arts and Crafts, zrození metropole – Otto Wagner a jeho škola, teorie zahradního města, Chicagská škola).
3. Mýtus prérie: Frank Lloyd Wright. Prostorový plán: Adolf Loos.
4. Expresionismus v evropské architektuře a jeho český derivát.
5. „Národní styl“: hledání kulturní identity nově založeného Československa.
6. Utopické architektonické koncepty meziválečné avantgardy: ruský konstruktivismus.
7. Le Corbusier.
8. Bauhaus. Centra evropské avantgardy a jejich vliv na českou architekturu.
9. Italská a německá architektura ve službách totalitního režimu.
10. Funkcionalismus a internacionální styl.
11. Poválečná architektura: nový brutalismus.
12. Postmodernismus: severoamerický a evropský high-tech.
13. Dekonstruktivismus a „kritický regionalismus“.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-APS bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova