Detail předmětu

Oborový ateliér III - Kresba a grafika - letní

FaVU-B3GR-LAk. rok: 2022/2023

Předmět se opírá o kresbu a grafiku, ze kterých čerpá, rozvíjí je a přeskupuje do jiných médií. Tvorba mimo zaužívaných hranic, konceptuální přesahy a vykročení do neznáma prostřednictvím tvorivých experimentů jsou hlavníma témama oborového ateliéru ve třetím ročníku. Tým pracuje podle "ateliérového řádu", neopouští obeznamování se s pokročilýma tradičníma technikama, která ale koncetpualizuje a kriticky uchopuje. Plně sa podporují umělecké výměny studentů, jejich cestování a učení se v jiném prostředí. Studenty se také připravují na možnost ucházet se o umělecké podpory, granty a rezidence a to nejen v limitech národních hranic. Akcentujeme důležitost jazykové vybavenosti studentů, přípravu portfolia i verbalizování vlastního uměleckého statementu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Výsledky učení předmětu

Orientace v českém a světovém současném umění a jeho teoriích, schopnost konceptualizace procesů spojených s kresebnými a grafickými technikami – procesuálnost, materialita, záznam, redukce a jejich inovativní tvorivá transformace, využití klasických křesebních a grafických technik v terénu- land art a performance, pokročilá schopnost kritického hodnocení uměleckého díla, schopnost a realizace samostatného projektu se sníženou kontrolou supervize.

Prerekvizity

Osvojení teorie a praxe oboru, schopnost konceptuálních přesahů zvládnutých grafických technik.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

V úvodu semestru probíhá iniciace uměleckého výzkumu a konzultace předestřených individuálních témat.

Výuka probíhá následně formou pravidelných skupinových konzultací vedoucího a asistenta atelieru se studenty nad schválenýma semestrálními úkoly. V průběhu semestru jsou paralelně zadávány dílčí úkoly individualizované pro jednotlivé studenty nebo ročník.
Pravidelné prezentace rozpracovaných semestrálních prací před externími profesionály.
Součástí výuky jsou technologické workshopy na semestrální (ročníkové) téma.
Práce na projektech, návštěvy výstav a komentovaných prohlídek, plénery.
Pedagogové podněcují studenty k aktivní diskuzi a prezentaci svých pracovních výsledku. A to jak na poli školy tak i v uměleckém galerijním provozu.

Ateliérová práce, prezentace, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu jsou stanovené následující podmínky:

-absolvování a aktivní účast na všech povinných pravidelných společných konzultacích semestrálních prací v ateliéru (1 krát za týden)
-aktivní účast a prezentace ateliérové práce na pravidelných ateliérových komentároch (1-2 krát za semestr)
- schopnost reflexe/ zohlednění doporučení plynoucích z konzultací a kritík při další práci na semestrálním projektu
-plnění zadaných úkolů
-účast na ateliérových workshopech a společných ateliérových projektech
-účast na povinném plenéru
- prokázatelný aktivní zájem o současné umění

Ateliérovou zkoušku hodnotí komise.

Osnovy výuky

Samostatná a kontinuální ateliérová práce, pravidelné ateliérové konzultace s vedoucím ateliéru a jejich zohlednění v řešeném projektu (každý týden po dobu trvání semestru), participace na společných ateliérových projektech, aktivní účast na pravidelných ateliérových komentároch (pravidelně 1-2x za semestr), účast na společných ateliérových workshopech, mimoškolní umělecké aktivity, návštěvy výstav, prezentace semestrální práce před komisí, veřejná prezentace semestrální práce v rámci otevřených dnů Enter, FaVU, Zodpovědnost za pravidelný úklid pracovních prostor.

Harmonogram:
1. Vymezení tématu uměleckého výzkumu nebo autorského projektu (alterace v podobě možného ateliérového zadání).
2. Rozvoj zvolené problematiky, umělecký výzkum, experimentování, ověřování, variování.
3. Prezentace a obhajoba na ateliérových kritikách.
4. Účast na všech společných akcích – jmenovitě plenéru, ateliérových workshopech, exkurzích a akcích dle programu celého ateliéru.
5. Instalace, prezentace a obhajoba semestrální práce.
6. Účast ve veřejené prezentaci v rámci dne otevřených dveří.

Učební cíle

Předmět má intermediální charakter s východiskama v klasických kresebných a grafických technikách, které student neustále rozvíjí, ověřuje a kriticky uchopuje v širokém kontextu.
Cílem předmětu je rozvoj individuálního autorského programu studenta, který dosahuje prací v ateliéru na individuálních tématech volených s jasně formulovaným záměrem adekvátním současným oborovým problémům a tendencím. Pokročilé způsoby koncepce a přístupy k realizaci student ověřuje se záměrem větší samostatně ucelené práce.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná pravidelná konzultace semestrální práce v ateliéru(jednou týdně), aktivní účast a prezentace ateliérové práce na pravidelných ateliérových kritikách (1-2 za semestr), účast na ateliérových workshopech a společných ateliérových projektech, prokázatelný aktivní zájem o současné umění.
Prokazatelná kontinuelní práce ve školním ateliéru.
Povolený 2 absence na ateliérových konzultáciách.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Antonín Odehnal, Grafické techniky (CS)
Helena Zápalková-Zdenka Lindovská, Umění grafiky: grafické techniky v průběhu šesti století (CS)
Jan Svenungsson, Umelec a písanie (CS)
Jan Zálešák, Umění spolupráce (CS)

Doporučená literatura

Časopis X (SK)
Don Thompson, Jak prodat vycpaného žraloka za 12 miliónů dlarů
Emma Dexter, Vitamin D: New Perspectives in Drawing (EN)
Tereza Hadravová, Co je nového v estetice (CS)
Vladimír Kokolia, Slovník Grafiky 2, 2008

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.