Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-1ZHERVAk. rok: 2022/2023
Rostoucí vliv počítačových her, simulátorů a aplikací typu "serious games", nepopiratelně ukazuje jejich budoucí potenciál. Avšak jejich vývoj vyžaduje komplexní přehled širokého množství témat a kreativních postupů, využívaných při řešení rozličných a nekonvenčních problémů. V předmětu Základy herního vývoje (IZH) uvádíme účastníky do problematiky vývoje her jak z pohledu teoretických algoritmů a postupů, jakož i praktických zkušeností využívajících platformy Unity.PROČ JE PŘEDMĚT VYUČOVÁNPředmět nabízí účastníkům úvod do problematiky vývoje počítačových her a jim podobným vážným aplikacím. Kromě zřejmých použití jako jsou právě počítačové hry lze tyto znalosti uplatnit i v mnohem širším kontextu. Díky masivní poptávce po vizualizacích a prototypech (tzv. serious games) se s nimi setkáváme stále častěji - od herní komunity, architektonických návrhů, prototypů produktů, vizualizací a prezentací až po prototypy filmů. Teoretická část kurzu formou přednášek pokrývá základní koncepty, algoritmy a postupy tvorby her, které je možno obecně využít při řešení mnoha reálných problémů. Prakticky si tuto schopnost studenti prohloubí v rámci demonstračních cvičení, průběžných úkolů a projektu, zaměřených na vývojovou platformu Unity.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
ZÍSKANÉ DOVEDNOSTI, ZNALOSTI A KOMPETENCE Z PŘEDMĚTUStudenti se seznámí se základní terminologií návrhu her zasazenou do současného procesu herního vývoje.Studenti získají přehled algoritmů a postupů používaných při realizaci interaktivních a pasivních multimediálních aplikací.Studenti se naučí řešit časté problémy v herním vývoji za pomoci vývojové platformy Unity.Studenti budou schopni transformovat koncepty a nápady v reálné aplikace za pomoci prototypů a praktických vývojových procesů.DOVEDNOSTI, ZNALOSTI A KOMPETENCE OBECNÉStudenti se naučí řešit jednoduché programátorské problémy formou pravidelných úkolů.Studenti se zdokonalí v praktickém využití programátorských, ladících a modelovacích nástrojů.Studenti si procvičí skriptování a programování v jazycích C# a HLSL.
Prerekvizity
Mezi nezbytné znalosti patří základní povědomí o:Základech Algebry a Geometrie : matice, vektory, transformace, projekce.Základech Programování : řešení problémů, libovolný programovací nebo skriptovací jazyk.Základech Počítačové Grafiky a Multimédií : zobrazování ve 3D, formy multimediálních dat.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
26 hod. přednášky, 12 hod. demonstrační cvičení, 14 hod. projektyVýuka bude realizována formou přednášek, na které budou navazovat lektory řízená cvičení a samostatná práce na projektech.
Způsob a kritéria hodnocení
Pro získání zápočtu je nutné odevzdat a obhájit závěrečný projekt, ze kterého musí student získat alespoň 50 bodů. Dále může student získat bonusové body z průběžných úkolů. BODOVÉ HODNOCENÍ100 projekt, 28 průběžné úkoly (bonusové body)
Osnovy výuky
OSNOVA PŘEDNÁŠEK1. Co je Hra: Úvodní přednáška, Přehled historie, Terminologie a názvosloví, Serious Games2. Návrh Her: Návrh systémů, Herní žánry, Mechaniky, Herní návrh3. Herní Engine: Architektura a systémy, Herní smyčka, Engine Unity4. Unity jako Platforma: Datová orientace, Entity a Komponenty, Výkonná logika5. Uživatelský Vstup: Styly ovládání, Specifika hardware, Vstup v Unity6. Tělesa a Prostor: Scéna ve 3D, Transformace, Fyzika v Unity7. Vizualizace a Zobrazení: Kamera, Efekty a Shadery, Materiály v Unity8. Assety a Modely: Formáty a nástroje, Rigging, Skinning, Assety v Unity9. Dynamika Scény: Animace, Interpolace, Kosterní animace, Timeline10. Vizuální Rozhraní: Elementy, Události, Zpětná vazba, UX, UI Toolkit v Unity11. Zvukový Systém : Zvukový návrh, Zdroje a posluchači, Vliv scény12. Nápad a Realizace: Herní mechaniky, Experimentace, Blockout, Assignments13. Herní Vývoj: Proces vývoje, Publikace, Systémy zpeněžení, MarketingOSNOVA DEMONSTRAČNÍCH CVIČENÍ1. (3.) Nástroje a Platforma Unity: Unity C#, Herní smyčka, Úlohy a projekty2. (5.) Prototypy a Vstup: Prototypy a Ladění, Uživatelský vstup, Styly ovládání3. (7.) Formy Vizualizace: Materiály, Stínování, Shader Graph, Efekty shaderů5. (9.) Fyzikální Interakce: Klíčová animace, Obalová tělesa, Fyzikální simulace4. (11.) Rozhraní Hry: Události, UI Builder, Mockup, Zvuková odezva6. (12.) Vývojový Assignment: Prototypování herní mechaniky, Herní logikaOSNOVA OSTATNÍ - PROJEKTY, PRÁCEPrůběžné úkoly: 1. (2.) Mechanický Rozbor: Zvolená (i vážná) hra, Návrh, Styl, Jedna strana A42. (3.) Unity Projekt: Zprovoznění prostředí, GIT repozitář, Skript C#, Web export3. (5.) Ovládání Entit: Propojení entit a komponent v kombinaci s ovládáním4. (7.) Materiály a Efekty: Editor materiálů, Materiálové shadery5. (9.) Animace ve 2D: Tvorba assetu, Klíčová animace, Pohyb v čase6. (10.) Rozhraní Inventáře: Drag & Drop, Zvuková odezva7. (12.) Ladění Mechaniky: Assignment, Vylepšení prototypu
Učební cíle
Cílem je vytvořit studentům přehled v základech problematiky vývoje herních aplikací a jejich praktickou realizaci za využití platformy Unity. Platforma je představena jako všeobecný nástroj pro řešení herních i vážných aplikací. Studenti se seznámí s tím Co tyto aplikace obsahují, Proč jsou jednotlivé části důležité a Jak je realizovat. Především je brán důraz na specifika herního vývoje s ohledem na komunikaci s uživatelem, vykreslování, fyzikální simulaci, zvuk a modelování. Účastíci jsou dále seznámeni s častými nástroji herního vývojáře. Získané znalosti umožňují studentům transformovat nápady do podoby reálných interaktivních i pasivních aplikací.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
PRŮBĚŽNÁ KONTROLA STUDIAPrůběžné úkoly až 7 x 4 bodů = 28 bonusových bodů.Game Jam projekt až 100 bodů.Hranice pro úspěšné absolvování předmětu je podle pravidel ECTS 50 bodů z projektu (+body navíc).KONTROLOVANÁ VÝUKAPrůběžné úkoly jsou zadávány a hodnoceny v průběhu semestru.Projekt je zadán formou Game Jam na konci semestru a hodnocen po vypršení časového limitu.
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor BIT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Cvičení
Projekt