Detail předmětu
Moderní počítačová grafika
FEKT-MPC-MPGAk. rok: 2022/2023
Předmět se věnuje počítačové grafice a 3D modelování. Cílem je představit modelování scén počítačem jak po teoretické tak po praktické stránce. Témata pokrývají široký rozsah od barevných modelů přes 3D modelování pomocí polynomů a sítí vrcholů až po implementaci, včetně využití možností GPU.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Testy ve cvičeních: max. 12 bodů
Úlohy ve cvičeních: max. 4 body
Zkouška: max. 60 bodů, min. 20 bodů
Podmínky pro získání zápočtu: dostatečná účast na cvičení; samostatný projekt ohodnocen nejméně 12 body.
Osnovy výuky
2. 2D grafika: křivky, navazování křivek, polynomy, Bézierovy kubiky.
3. 2D grafika: racionální Bézierovy kubiky, NURBS. Rasterizace úsečky, kružnice, elipsy a Bézierovy křivky.
4. 3D grafika: polygony, sítě, subdivisions, Catmull-Clark, T-splines.
5. 3D grafika: parametrická definice plátu, navazování plátů, Bézierovy bikubiky, NURBS.
6. 3D grafika: homogenní souřadnice, geometrické transformace, projekce, perspektiva.
7. Osvětlovací modely, stínování, vržení stínu.
8. Viditelnost. Globální zobrazovací modely.
9. Textury a jejich mapování. Bitmapové textury. Komprese textur, interpolace v texturách, aliasing. Procedurální textury.
10. Grafické procesory, graphic pipeline. Paralelizace a CUDA.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
počítačová cvičení jsou povinná
odevzdání samostatného projektu je povinné
Základní literatura
Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P.: Moderní počítačová grafika. Druhé vydání. Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0 (CS)
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MPC-AUD magisterský navazující
specializace AUDM-ZVUK , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program MPC-IBE magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program MPC-TIT magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program MPC-AUD magisterský navazující
specializace AUDM-TECH , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2D grafika: racionální Bézierovy kubiky, NURBS. Rasterizace úsečky, kružnice, elipsy a Bézierovy křivky.
3D grafika: polygony, sítě, subdivisions, Catmull-Clark, T-splines
3D grafika: parametrická definice plátu, navazování plátů, Bézierovy bikubiky, NURBS
3D grafika: homogenní souřadnice, geometrické transformace
3D grafika: projekce, perspektiva.
Osvětlovací modely, stínování, vržení stínu.
Viditelnost. Globální zobrazovací modely.
Textury a jejich mapování. Bitmapové textury.
Komprese textur, interpolace v texturách, aliasing. Procedurální textury.
Reprezentace obrazu v počítači: formáty čísel, paměť, režimy reprezentace, barevné modely a prostory
Grafické procesory, graphic pipeline. Paralelizace a CUDA.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
Základy vykreslování ve 2D: vlastnosti vertexu – definice barev, množiny souřadnic a vlastností – vertex arrays. Komunikační prostředky – klávesnice, myš, timery (animace bez zásahu uživatele), double buffer, UI – menu
Bézierovy křivky ve 2D a interakce s uživatelem. Práce s bitmapami (obrázky, texty). 3D: vertex arrays, kvadriky.
3D: Bézierovy pláty ve 3D. Subdivisions. Zapojení uživatelské interakce do subdivisions.
3D: Geometrické transformace, transformační matice, jednoduché příklady.
3D: zobrazení, perspektiva, ořezávací algoritmy (malířův, z-buffer), efekty mlhy, Phongův osvětlovací model, normály.
3D: textury a práce s texturami, pokročilé vlastnosti; mipmapping, blending, kvadriky.
3D: graf scény - dědění vlastností a transformací objektů ve 3D, pohyb ve 3D prostoru, Bézierovy pláty.
3D: Vysokoúrovňová animace spojených segmentů
Test -- OpenGL. Úvod do Blenderu.
Blender -- pokračování, modelování 3D útvarů, export modelu, načtení a práce se souborem .obj v rámci OpenGL.
OpenCV -- přístupy k pixelům 2D obrazu. Intel Peformance Primitives: gamma korekce, převody mezi barevnými modely.
Elearning