Detail předmětu
Business Development Assessment
FP-BBDAEAk. rok: 2022/2023
Rozvoj podnikání představuje myšlenky, iniciativy a aktivity vedoucí k dalšímu směrování podnikání a zlepšování stávajícího výkonu a efektivity malé společnosti. To zahrnuje rozhodnutí o zvyšování výnosů, růstu z hlediska rozšiřování podniků, zvyšování ziskovosti budováním strategických partnerství a přijímání strategických obchodních rozhodnutí, jako je prodej firmy nebo naopak prodej práv spojený s franšízou. Posouzení podnikání může pomoci identifikovat obchodní růst a rozvojové příležitosti nebo naopak vést ke zjištění, že v rámci stávajících obchodních aktivit nefungují některé části nebo chybí sladění mezi interním prostředím firmy a vnějším prostředím.
Jednou z největších výzev při provozování malého podniku je čas, kdy se musí objektivně zhodnotit, jak se podniku vlastně vede. Posouzení obchodní činnosti poskytuje spravedlivý a nestranný pohled, který je nutný při rozhodování o strategických rozhodnutích o směru dalšího podnikání.
Aktivity rozvoje podnikání se týkají různých funkcí a oblastí, včetně prodeje, marketingu, projektového řízení, produktového managementu a řízení dodavatelů. Zapojeny jsou také sítě, vyjednávání, partnerství a úsilí o úsporu nákladů. Všechny tyto různé oblasti a činnosti jsou řízeny cíli rozvoje podnikání a jsou s nimi v souladu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Dovednosti – student získává a zpracovává relevantní informace z prostředí organizace, vyhodnocuje potenciál rozvoje podniku i ve vztahu k možné spolupráce s partnery a investory v prostředí, vypracovává potencionální směry rozvoje společnosti a rozpracovává je do podoby konkrétních zásahů a propojuje je na cíle společnosti, odůvodňuje přístupy k řešení problémů, konstruktivně přispívá k řešení problémů a rozhodování, vede diskusi s cílem řešit daný problém a najít řešení, efektivně využívá týmové práce a aplikuje principy řízení a vedení.
Kompetence - student dokáže komplexně zhodnotit současné fungování společnosti, rozhoduje o výběru nejvhodnějších analýz, metod a přístupů pro sběr dat, je schopen identifikovat problémy a výzvy související s řízením společnosti, rozhoduje a volí vhodné intervence na základe zpětné vazby diagnostiky informací, vybírá a implementuje nejlepší zásahy pro změnu s ohledem na cíle malé firmy, navrhuje kroky, akce a aktivity včetně jejich převedení do praxe, interpretuje výsledky analýz a a informací, vyhodnocuje dopady rozvojových intervencí, vytváří a rozvíjí tým pro řešení komplexního projektu.
Prerekvizity
Důležitou součástí procesu zhodnocení rozvoje malé firmy je sběr a analýza dat jak uvnitř, tak vně společnosti, a proto je nezbytné, aby studenti disponovali znalostmi a dovednostmi z předmětů Aplikované statistiky a Tržního výzkumu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka na cvičeních probíhá formou individuálního i týmového řešení včetně týmových diskuzí představující skupinovou interakci. Výuka na cvičeních si žádá týmové zpracování a týmové diskuze s vyučujícím a dalšími členy, které bude probíhat na cvičeních každý týden. Participace na týmových diskuzích prohlubuje pochopení problematiky organizačního rozvoje malých firem. Studenti získávají potřebné dovednosti a kompetence v podobě komunikace na úrovni majitele nebo vedoucího pracovníka v podniku, komunikace v týmu při řešení komplexních projektů. Studenti trénují schopnost řešit problémy a výzvy, kriticky analyzují a vyhodnocují konkrétní přístupy a aplikují je v kontextu vlastní podnikatelské činnosti, srozumitelně formulují a prezentují své myšlenky.
Způsob a kritéria hodnocení
Případové studie a workshopy (30%) – budou probíhat formou zpracování a diskuze na cvičeních a přednáškách.
Týmový semestrální projekt (40%) – bude realizován prostřednictvím týmového zpracování finálního projektu a jeho prezentace všemi členy týmů.
Písemní test (30%) - bude komplexní zkouškou zahrnující materiály a diskuze z přednášek.
Osnovy výuky
2. Week - Internal context as a stimulus for further development and growth. The members aspiration and motivation and Corporate Vision. Internal vs. external orientation.
3 Week - Life cycles and organizational development models of small businesses, recognition of growh pain, pyramid of organizational development.
4. Week - The process of small business development, open system model, diagnostics at the level of organization, teams and work of employees.
5. Week - Collection, analysis and feedback of information diagnostics, designing interventions, intervention and their effectiveness.
6. Week - Intervention in human processes and organizational process intervention, techno-structural intervention, development of organizational structures, interventions in Human Resource Management, Performance Management, Talent Development.
7. Week- Strategic Change Interventions, Transformational Change, Organizational Design, Integrated Strategic Change, Culture Change, Continuous Change, Dynamic Strategy Creation, Learning Organization.
8. Week - Strategic Alliances and Network Interventions, Mergers and Acquisitions. Building global and international companies.
9. Week - Measuring growth and development in small businesses, financial capital and sources of funding for further development and growth
10. Week - Written exam
Učební cíle
Předmět neřeší start-up fázi či přípravu podnikatelského plánu pro spuštění podnikání. Studenti můžou uplatnit znalosti a dovednosti v oblasti působení v multifunkčních projektových týmech zodpovědných za organizační rozvoj související s přípravou a realizací změn ve větších podnicích, případně v pozici externích konzultantů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Flamholtz, E. G., Randle, Y. Growing Pains: Building Sustainably Successful Organizations. 5th edition. John Wiley & Sons. 2016. 400 p. ISBN 1118916425. (EN)
Flamholtz, E. Randle, Y. Leading Strategic Change: Bridging Theory and Practice. Cambridge University Press. 2008. ISBN 1139471775. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova