Detail předmětu

Psychologie a sociologie v dopravě

ÚSI-EDPSDAk. rok: 2022/2023

Předmět je zaměřen na problematiku lidského faktoru v dopravě. Zaměřuje se na osobnost a psychické funkce při řízení z pohledu normality i patologie (rizikový řidič), z pohledu člověka v kontextu situací aplikovatelných v dopravě. Řeší některé vybrané aspekty týkající se pozornosti, vnímání, vlivu emocí, sociálního chování v dopravních situacích. Zabývá se reakcemi člověka v traumatické situaci, vznikem PTSD včetně obětí a jejich viktimizací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Absolvent dokáže posoudit funkci lidské psychiky a chování účastníků v dopravě a charakterizovat procesy vedoucí k nehodám či stavům jim blízkým. Z tohoto hlediska analyzuje interakci člověk – vozidlo – komunikace , věnuje se interakci člověk – stroj, popisuje a analyzuje funkci lidské psychiky zejména v zátěžových situacích. Důležitou součástí je analýza problematiky bezpečnosti na pozemních komunikacích z hlediska lidského faktoru i nejnovější poznatky objasňující příčiny chování v traumatických situacích, zejména v dopravě. Výstupem studia jsou dále schopnosti analýzy a syntézy psychických a sociálních vlivů, a také sebepoznání a komunikace v obtížných situacích souvisejících s dopravou, poznatky zaměřené na důsledky chyb a traumatických situací vznikající v dopravě a jejich působení na lidskou psychiku včetně možností prevence. Předmět poskytne nezbytné kompetence, tyto faktory vyhodnotí.

Prerekvizity

Nejsou požadovány

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek a cvičení resp. seminárů. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Cvičení resp. semináře podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů. Praktická cvičení resp. semináře vyžadují aktivní přípravu studenta.

Způsob a kritéria hodnocení

Způsob zakončení:klasifikovaný zápočet, prezenční účast na seminářích a praktických cvičení, zadávání a plnění individuálních seminárních úkolů 

Osnovy výuky

  • Úvod do předmětu. Lidský faktor v dopravě, význam poznání lidské psychiky a chování.
  • Dopravní nehoda a faktory související s jejím vznikem, člověk jako prvek dopravní soustavy
  • Fungování lidské psychiky, pozornost, lucidita, vigilita. Vnímání, poruchy ve vnímání, iluze a klamy,
  • Pozornost, nepozornost, metody a techniky jejich měření.
  • Osobnost, riziková osobnost v řízení vozidla, základní poznatky o temperamentu, vliv na chování v dopravní situaci.
  • Řidič a věková specifika, staří řidiči, mladí řidiči, genderová problematika v dopravě. Měření výkonu i chybování, sklonu k nehodovosti.
  • Chování v silničním provozu, chování a sociálně psychologické aspekty chování v dopravě 
  • Agrese a agresivita, konflikty v dopravním sociálním poli, stres, stresory, obranné mechanismy.
  • Interakce člověk – stroj z hlediska bezpečnosti. Pozitiva a negativa vývoje.
  • Psychosomatické aspekty v dopravě. Význam sebepoznání, korektura chování, nemoc, intoxikace
  • Dopravní nehoda jako traumatická situace, možné následky a projevy na psychiku, dopady a jejich měření.
  • Posttraumatická stresová porucha a její řešení. Oběti dopravních nehod, viktimizace.

 

Učební cíle

Předmět je zaměřen na poznání významu lidského faktoru v dopravě, evaluaci příčin dopravní nehodovosti a jejich aplikační možnosti v praxi experta.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

účast na praktických cvičeních a seminářích je povinná.

Základní literatura

HAVLÍK,K. Psychologie pro řidiče. Portál, Praha 2005 (CS)
CHMELÍK, Jan. Dopravní nehody. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-211-0. (CS)
MUTTART, J. Drivers' Responses in Emergency Situation - A Quick Reference. Publisher: Crash Safety Solutions, LLC (2021) (CS)
Porter, B. E. (Ed.). (2011). Handbook of traffic psychology. Academic Press. (CS)
Povinné zdravotní prohlídky řidičů-seniorů. In: Seniorclub [online]. [cit. 2019-01-28]. Dostupné z: http://seniorclub.cz/?q=node/7 (CS)
REGAN, M. A., LEE, J. D., YOUNG, K. (2008). Driver distraction: Theory, effects, and mitigation. CRC press. (CS)
SCHMEIDLER, Karel, ed. Human-machine interface in car using ADAS and IVIS. Brno: Transport research centre Brno in collaboration with Humanist VCE, Lyon, European Science Foundation and COST Office, Brussels, 2011. ISBN 978-80-86502-18-2. (EN)
SCHMEIDLER, Karel. Mobilita, transport a dostupnost ve městě. Ostrava: Key Publishing, 2010. ISBN 978-80-7418-102-3. (CS)
SCHMEIDLER, Karel. Problémy mobility stárnoucí populace. Brno: Novpress, 2009. ISBN 978-80-87342-05-3. (CS)
ŠPATENKOVÁ, N.: a kol. Krizová intervence pro praxi. Grada, Praha 2004 (CS)
ŠTIKAR, Jiří, Jiří HOSKOVEC a Jana ŠMOLÍKOVÁ. Psychologie v dopravě: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0606-2. (CS)
ŠUCHA, Matúš. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4113-0. (CS)
VIZINOVÁ,D., PREISS,M. Psychické trauma a jeho terapie. Portál, Praha 1999 (CS)
VYKOPALOVÁ,H. Sociální psychologie v kontextu komunikace. UP.Olomouc 2000 (CS)
VYKOPALOVÁ,H.Psychologie v dopravě, VUT v Brně 2012, ISBN: 978-80-214-4564-2 (CS)
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EID_P magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Laboratorní cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor