Detail předmětu

Člověk jako prvek dopravních soustav

ÚSI-DSNB09Ak. rok: 2022/2023

Předmět seznamuje se základními východisky týkajícími se člověka jako prvku dopravní soustavy. Předmět má interdisciplinární charakter a zahrnuje znalosti a dovednosti z oblasti analýzy nehod s přesahem do oblasti fyziologických, humanitních, psychologických a pedagogických aspektů v kontextu dopravy. Informuje o základních aspektech lidského faktoru v dopravě, zaměřuje se na chování člověka v silničním provozu včetně patologického chování.

Jazyk výuky

čeština

Výsledky učení předmětu

Studenti získají speciální a odborné znalosti o problematice lidského faktoru při analýze nehod, které umožní vidět technickou a technologickou problematiku ve vztahu k životu lidí a funkci společnosti i její společenskou determinaci. 

Prerekvizity

Základní znalosti humanitních věd tak jak jsou vyučovány na gymnáziích. Pro absolventy jiných např. odborných škol je připraven základní kurz, který sjednotí znalosti.

Způsob a kritéria hodnocení

Seminární práce. Zkouška písemným testem a ústní zkouška

Osnovy výuky

  • Úvod do předmětu. Člověk jako prvek dopravních soustav. 
  • Nehody a faktory související s jejich vznikem resp. ovlivňující následky 
  • Soudně-inženýrské aspekty percepce účastníků v silničním provozu
  • Osobnost, vliv na chování v dopravní situaci. Agrese a agresivita
  • Motivy a motivace ovlivňující chování. 
  • Chování člověka z hlediska vývojového. Individuální vývoj. Genderové aspekty dopravy
  • Chování účastníků silničního provozu. Význam vnějších a vnitřních faktorů ovlivňující chování. Situační povědomí
  • Analýza chování v silničním provozu - metody a jejich validita a interpretovatelnost
  • Dopravní prostor a rizikové faktory
  • Normalita a patologie lidského chování.
  • Konflikty a zátěžové situace. Trauma a traumatizace. Stres a stresory
  • Kazuistiky - lidský faktor při analýze dopravních nehod 

Učební cíle

Studijním cílem předmětu je orientace v problematice lidského faktoru v soudním inženýrství na úrovni nutné k vykonávání funkce všestranně fundovaného experta v soudním inženýrství, především se zaměřením na analýzu nehod. Získání znalostí a dovedností z této oblasti umožní orientovat se ve složité problematice týkající se člověka jako prvku technické soustavy a charakterizovat procesy vedoucí k nehodám či stavům jim blízkým

 

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky, ev. semináře

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

ČÍRTKOVÁ,J.: Policejní psychologie. Support, Praha 1995
Elvik, R., Høye, A., Vaa, T., & Sørensen, M. (2009). The Handbook of Road Safety Measures, 2. vyd. Bingley: Emerald. (CS)
Green, M. Roadway Human Factors: From Sience to Application. Lawyers & Judges Publishing Company, Incorporated, 2018. (CS)
Hole, G. J. (2014). The psychology of driving. Psychology Press.
Krauss, David A. Forensic aspects of driver perception and response. Lawyers & Judges Publishing Company, 2015. (CS)
Lee, J. D. (2017). Driver Distraction and Inattention: Advances in Research and Countermeasures, Volume 1. (CS)
MUTTART, J. Drivers' Responses in Emergency Situation - A Quick Reference. Publisher: Crash Safety Solutions, LLC (2021) (CS)
Porter, B. E. (Ed.). (2011). Handbook of traffic psychology. Academic Press. (CS)
Rábek, V. Vnímání a rozhodování účastníků silničního provozu – noční doba. Properus s.r.o.. Olomouc, 2014. (CS)
REGAN, M. A., LEE, J. D., YOUNG, K. (2008). Driver distraction: Theory, effects, and mitigation. CRC press. (CS)
Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Grada Publishing as.
Vickerman, R. (Ed.), International Encyclopediaof Transportation, 7, 20–38. Oxford: Elsevier. 2021 (CS)
WÅhlberg, A. A. (2017). Driver behaviour and accident research methodology: unresolved problems. CRC Press. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DSP SoI_K doktorský 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
  • Program DSP SoI_P doktorský 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

6 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor