Detail předmětu

Ateliér – velký dům

FA-AT2-AEAk. rok: 2023/2024

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem, nedílnou součástí výuky jsou tzv. kritiky.
Ateliér „velký dům“ zahrnuje návrh stavby s více funkčními okruhy v širším kontextu místa.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav navrhování (UN)

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a volitelně v „zadání práce“. Tyto informace jsou zveřejněny na Intranetu FA před registrací studentů.

Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
  • průvodní text (vč. teoretického zdůvodnění návrhu, východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu),
  • doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů,
  • situaci širších vztahů,
  • situaci,
  • půdorysy jednotlivých podlaží,
  • řezy,
  • pohledy,
  • prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa,
  • prostorové zobrazení interiéru,
  • architektonický detail,
  • model (vč. jeho fotodokumentace).
Práce se odevzdává jak v listinné, tak v elektronické formě v souladu s vnitřní normou FA „Pravidla pro studium“.
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.

Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
  • místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
  • procesy, provoz;
  • materialita, struktura, konstrukce;
  • forma, uspořádání;
  • prezentace, adjustace, obhajoba;
  • přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
  • A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
  • B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
  • C: dobrý návrh, řemeslně korektní
  • D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
  • E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikaci E), se hodnotí jako nevyhovující (klasifikace F).
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu splňujícího podmínky (blíže specifikované v sekci Hodnocení předmětu) a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě „Pravidla pro studium“).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Učební cíle

Zvládnutí procesu, metodologie tvorby a prezentace architektonického návrhu struktury v širším kontextu místa lokality a objektu s více funkčními okruhy, s náročnými procesy a požadavky na provoz, na strukturu/konstrukci objektu, na uspořádání/formu.
Práce je zaměřena na řešení v úrovni lokality a na úroveň vlastního objektu.
  • Student si osvojí schopnost navrhnout architektonické a provozní řešení objektu s více funkčními okruhy.
  • Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
  • Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace architektonické studie.
  • Student bude schopen zvolit vhodný konstrukční systém pro konkrétní podobu navrhované stavby.
  • Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v návrhu.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

DAY, Christopher. Places of the Soul: Architecture and environmental design, 2014. ISBN: 978-0415702430. (EN)
CHING, Francis D.K. Architecture: Form, Space, and Order, 2014. ISBN: 978-1118745083. (EN)
MEISS, P. von. Elements of Architecture: From Form to Place, 2000. ISBN: 978-0747600374. (EN)
NEUFERT, Ernst. Architects' Data. John Wiley & Sons, 2019. ISBN: 9781119284352. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BE_A+U bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program BX_A+U bakalářský

    obor ARCH , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

104 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsah bloků výuky:
  1. Analýza a interpretace, syntéza, idea a řešení; exkurze; sestavení stavebního programu
  2. Práce na architektonickém, provozním a konstrukčním řešení; skici a návrh ve standardním rozsahu architektonické studie, grafické vyjádření konceptu
  3. Grafická i verbální prezentace metody a výsledků, adjustace, obhajoba