Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

FP-FropPAk. rok: 2023/2024

Předmět je zaměřen na následující oblasti:

  • Rating a jeho využití
  • Metody určování hodnoty podniku
  • Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
  • Identifikace generátorů hodnoty
  • Praktická aplikace výnosových metod oceňování podniků

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Ke studiu předmětu je nutná znalost metod finančního plánování, modelů stanovení nákladů kapitálu. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Studenti budou hodnoceni ve cvičeních na základě úrovně zpracování a prezentací dílčích výsledků řešené případové studie zaměřené na určení hodnoty podniku. Z prezentací mohou získat 40 bodů, k získání zápočtu je nutné získat minimálně 20 bodů.

Zkouška je písemná a student může u zkoušky získat 60 bodů. Obsahem jsou jednak teoretické otázky jako i příklady. Ke složení zkoušky musí student získat minimálně 30 bodů. Délka zkoušky je maximálně 80 minut.

Výsledné hodnocení je součtem bodů z cvičení a písemné zkoušky dle pravidel ECTS.

 

Studenti studující dle ISP vypracují případovou studii individuálně. Zkouška bude probíhat ve stejném režimu, jako u ostatních studentů. 

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je:

  • prezentovat studentům význam ratingu a jeho využití, druhy ratingu, postup tvorby investičního ratingu;
  • seznámit studenty s přístupy k určování hodnoty podniku;
  • vést studenty k osvojení výnosových metod určení hodnoty podniku
  • a s postupem určování hodnoty podniku.

Znalosti: Studenti umí rozlišovat mezi investičním a obchodním ratingem, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu a ví, jak s těmito informacemi zacházet. Studenti znají přístupy k určování hodnoty podniku, tj. předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit zjednodušeným způsobem hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.

Základní literatura

DAMODARAN, A. Damodaran on valuation: security analysis for investment and corporate finance. 2 Ed. Hoboken: John Wiley & Sons. 2006. ISBN 0-471-75121-9 (EN)
DAMODARAN, A. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. 2 Ed. New York: John Wiley & Sons. 2002. ISBN 0471414883 (EN)
JUREČKA, J. Oceňování ochranné známky jako součásti nehmotného majetku. 2. přepr. vyd. Praha: VŠE a IOM, 2007. ISBN 978-80-245-1303-4 (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé: hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress, 2011. 548 s. ISBN 978-80-86929-80-4 (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
MAŘÍK, M. a MAŘÍKOVÁ, P. Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku. 2. přepr. a rozš. vyd., Praha: Ekopress. 492 s. ISBN 978-80-86929-32-3. (CS)
MAŘÍKOVÁ, P. a MAŘÍK, M. Diskontní míra pro výnosové oceňování podniku. 1. vyd. Praha: VŠE a IOM, 2007. ISBN 978-80-245-1242-6 (CS)
McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4. (EN)
ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7 (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)

Doporučená literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7 (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Předmět ocenění. Kategorie hodnoty. Metodický postup určení hodnoty podniku. Metody určování hodnoty podniku.

2. Metoda DCF: předpoklady použití. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku. Finanční plán pro účely určení hodnoty podniku.

3. Diskontní sazba pro účely určení hodnoty podniku. Pokračující hodnota. Výsledné ocenění

4. Metoda kapitalizovaných čistých výnosů. Metoda EVA. Metody tržního porovnání.

5. Specifické otázky určování hodnoty podniku. Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.

Cvičení

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu: podmínky zápočtu. Výběr podniku pro ocenění. Účel ocenění a postup ocenění.

2. Strategická analýza pro účely ocenění podniku. Provozně nutný a nadbytečný majetek. Provozně nutný kapitál. Korigovaný PVH.

3. Určení generátorů hodnoty, předběžné ocenění. Finanční plán podniku pro určení hodnoty podniku.

4. Prezentace strategické analýzy z hlediska určení hodnoty podniku a úprav výkazů podniku.

5. Prezentace finančního plánu podniku a stanovení diskontní sazby.

6. Prezentace ocenění podniku a jeho diskuse.

7. Další metody ocenění podniku: EVA, KČV

8. Další metody ocenění podniku: Tržní multiplikátory

9. Beaverova analýza profilu. (cvičení na PC)

10. Bankrotní modely a jejich přesnost (cvičení na PC)

Elearning