Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FEKT-BPC-ZSGAk. rok: 2023/2024
Předmětem výuky tohoto kurzu je výklad základních principů, algoritmů a technik tvorby dokumentů, s ohledem na jejich využití při publikační činnosti (obecně příprava a produkce prezentačních materiálů, orientace a základní kvalifikace pro práci v grafickém studiu a tiskárně, sazba bakalářské, diplomové práce, dokumentace k vytvořenému programu apod.). V oblasti elektronické sazby se studenti seznámí zejména se systémem LaTeX. V oblasti praktického zpracování bitmapové grafiky je předmět zaměřen na zvládnutí základů Adobe Photoshop. Základy vektorové grafiky jsou procvičeny v programu Inkscape.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Studenti* porozumí základním principům rovinné (2D) počítačové grafiky a zpracování obrazu,* naučí se základním lineárním a zejména nelineárním úpravám obrazu pro potřeby publikování,* naučí se optimálnímu zacházení s bitmapovým barevným obrazem (rozlišení, komprese, formát, ICC barevný profil),* pochopí rozdíly mezi tiskovými technologiemi,* naučí se používat program Photoshop pro úpravu bitmapových grafických dat, a program Inkscape pro vytváření vektorové grafiky.* porozumí typografickým zásadám při tvorbě (zejména technických) dokumentů a naučí se správné sazbě českých textů,* seznámí se se sázecím systémem LaTeX.
Základní literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
specializace AUDB-TECH , 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelnýspecializace AUDB-ZVUK , 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1 Úvod, motivace, vymezení předmětu. Obraz jako dvojrozměrný signál. Vektorová vs. bitmapová grafika. Principy editace a zobrazování vektorové grafiky. Rasterizace. Vzorkování spojitého obrazu, aliasing. 2 Barevné modely a prostory (RGB, CMYK, Lab), správa barev. 3 Redukce barevného prostoru, duplex, monochromatický obraz. Způsoby ukládání drojrozměrných dat, grafické formáty. 4 Diskrétní transformace obrazu a jejich využití. Komprese obrazu (RLE, Huffmanovo kódování, JPEG, JPEG2000). 5 Lineární a nelineární zpracování obrazu -- jas, kontrast, histogram, dvojrozměrná filtrace. 6 Sken. Parametry a třídy skenerů. Technická fotografie -- teorie a praktická doporučení. 7 Logická vs. vizuální podstata dokumentu. Značkování. Značkovací jazyky, SGML, XML+XSL, HTML+CSS. 8 Principy knižního designu. Sazba. Základy typografie, základní typografické pojmy, míry, terminologie. Pravidla sazby. Specifika sazby českých textů. Specifika designu na WWW. 9 Typy a formáty písem, způsoby reprezentace a designu písem. Základy 2D vektorové grafiky, využití Bézierových křivek při tvorbě písma. 10 Sázecí systémy. TeX/LaTeX jako příklad dávkového systému. Historie TeXu. Adobe InDesign a MS Word jako příklady WYSIWYG systému. 11 Základy předtiskové přípravy. Jazyk Postscript, Bounding Box. Portable Document Format. Adobe Acrobat a možnosti elektronické korektury. 12 Tiskové technologie. Výstupní zařízení. Osvit, tisk a vazba. CtP technologie. 13 Sazba závěrečné práce v LaTeXu: interní a externí grafika, použití rozšiřujících balíčků, pomocné programy. Balíček thesis pro kvalitní sazbu diplomových a bakalářských prací.
Cvičení na počítači
1 Úvod do cvičení. Pravidla provozu. Podmínky pro získání zápočtu, zkoušky. Seznámení s používaným software. Používání tabletu jako vhodného polohovacího zařízení pro grafické aplikace. Vstupní dotazník. 2 Kalibrace vstupních a výstupních zařízení – monitor, skener. Barevné prostory a jejich převody. Využití modelů při úpravě obrazu. Základy správy barev v Photoshopu. 3 Práce s barvami v Adobe Photoshop. Teplota chromatičnosti, vyvážení bílé. Stupně šedi. 4 Diskrétní transformace obrazu a jejich využití. Principy a algoritmy komprese obrazu – srovnání GIF vs. PNG-8, JPG vs. JPG2000. Grafické formáty v praxi. 5 Histogram. Redukce počtu barev. Lineární a nelineární techniky zpracování obrazu. Převzorkování, aliasing. 6 Práce s vektorovými objekty. Vytvoření, napojování a editace Bézierových kubik v Inkscape. Design písma. 7 Základy práce s XML dokumenty. Strukturní vs. vizuální značky. XSL šablony a jejich použití pro formátování dat. 8 Sázecí systém LaTeX. Vývojový cyklus editor--překladač--prohlížeč, doplňkové nástroje. Instalace distribuce MiKTeX a příslušenství. Základní formátovací prvky v dokumentu. 9 LaTeX -- Hladká sazba. Vyznačování. Matematické prvky, symboly, matice, rovnice atd. 10 LaTeX -- Složitější vzorce, soustavy rovnic, správné typografické zarovnávávní. Křížové odkazy -- číslování rovnic, obrázků, reference. 11 Manipulace s obrázky. Import z jiných formátů do LaTeXu. 12 Předtisková příprava. Jazyk Postscript. Bounding Box. Formát PDF. 13 Samostatná práce -- příprava technického dokumentu dle zadání. Konzultace nejasností.