Detail předmětu

Základy počítačové sazby a grafiky

FEKT-BKC-ZSGAk. rok: 2023/2024

Předmětem výuky tohoto kurzu je výklad základních principů, algoritmů a technik tvorby dokumentů, s ohledem na jejich využití při publikační činnosti (obecně příprava a produkce prezentačních materiálů, orientace a základní kvalifikace pro práci v grafickém studiu a tiskárně, sazba bakalářské, diplomové práce, dokumentace k vytvořenému programu apod.). V oblasti elektronické sazby se studenti seznámí zejména se systémem LaTeX. V oblasti praktického zpracování bitmapové grafiky je předmět zaměřen na zvládnutí základů Adobe Photoshop. Základy vektorové grafiky jsou procvičeny v programu Inkscape. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Vstupní znalosti

Požadovány jsou znalosti na úrovni středoškolského studia. Dále základy zpracování signálů ve spojitém a v diskrétním čase (pokryté např. předmětem BASS).

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Testy a úkoly během semestru: max. 25 bodů.
Hodnocení samostatného projektu: max. 25 bodů, minimum 10 bodů.
Závěrečná zkouška: max. 50 bodů, minimum 20 bodů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Studenti
* porozumí základním principům rovinné (2D) počítačové grafiky a zpracování obrazu,
* naučí se základním lineárním a zejména nelineárním úpravám obrazu pro potřeby publikování,
* naučí se optimálnímu zacházení s bitmapovým barevným obrazem (rozlišení, komprese, formát,  ICC barevný profil),
* pochopí rozdíly mezi tiskovými technologiemi,
* naučí se používat program Photoshop pro úpravu bitmapových grafických dat, a program Inkscape pro vytváření vektorové grafiky.
* porozumí typografickým zásadám při tvorbě (zejména technických) dokumentů a naučí se správné sazbě českých textů,
* seznámí se se sázecím systémem LaTeX. 

Základní literatura

Beran, V. Typografický manuál : učebnice počítačové typografie. 1. vyd. Náchod : MANUÁL, 1994. přeruš. st. Bibliogr. ISBN 80-901824-0-2. (CS)
RAJMIC, P. Základy počítačové sazby a grafiky. Brno: Vysoké učení technické v Brně, 2012. s. 1-152. ISBN: 978-80-214-4451- 5. (CS)
Rybička, J. Latex pro začátečníky [3. vyd.]. 3. vyd. Brno : Konvoj, 2003. 238 s. ISBN 80-7302-049-1. (CS)
Žára, J., Beneš, B., Felkel, P., Moderní počítačová grafika. Druhé vydání. ComputerPress, 2005. ISBN 80-251-0454-0 (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BKC-TLI bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program BKC-SEE bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1 Úvod, motivace, vymezení předmětu. Obraz jako dvojrozměrný signál. Vektorová vs. bitmapová grafika. Principy editace a zobrazování vektorové grafiky. Rasterizace. Vzorkování spojitého obrazu, aliasing.
2 Barevné modely a prostory (RGB, CMYK, Lab), správa barev.
3 Redukce barevného prostoru, duplex, monochromatický obraz. Způsoby ukládání drojrozměrných dat, grafické formáty.
4 Diskrétní transformace obrazu a jejich využití. Komprese obrazu (RLE, Huffmanovo kódování, JPEG, JPEG2000).
5 Lineární a nelineární zpracování obrazu -- jas, kontrast, histogram, dvojrozměrná filtrace.
6 Sken. Parametry a třídy skenerů. Technická fotografie -- teorie a praktická doporučení.
7 Logická vs. vizuální podstata dokumentu. Značkování. Značkovací jazyky, SGML, XML+XSL, HTML+CSS.
8 Principy knižního designu. Sazba. Základy typografie, základní typografické pojmy, míry, terminologie. Pravidla sazby. Specifika sazby českých textů. Specifika designu na WWW.
9 Typy a formáty písem, způsoby reprezentace a designu písem. Základy 2D vektorové grafiky, využití Bézierových křivek při tvorbě písma.
10 Sázecí systémy. TeX/LaTeX jako příklad dávkového systému. Historie TeXu. Adobe InDesign a MS Word jako příklady WYSIWYG systému.
11 Základy předtiskové přípravy. Jazyk Postscript, Bounding Box. Portable Document Format. Adobe Acrobat a možnosti elektronické korektury.
12 Tiskové technologie. Výstupní zařízení. Osvit, tisk a vazba. CtP technologie.
13 Sazba závěrečné práce v LaTeXu: interní a externí grafika, použití rozšiřujících balíčků, pomocné programy. Balíček thesis pro kvalitní sazbu diplomových a bakalářských prací.

Cvičení na počítači

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1 Úvod do cvičení. Pravidla provozu. Podmínky pro získání zápočtu, zkoušky. Seznámení s používaným software. Používání tabletu jako vhodného polohovacího zařízení pro grafické aplikace. Vstupní dotazník.
2 Kalibrace vstupních a výstupních zařízení – monitor, skener. Barevné prostory a jejich převody. Využití modelů při úpravě obrazu. Základy správy barev v Photoshopu.
3 Práce s barvami v Adobe Photoshop. Teplota chromatičnosti, vyvážení bílé. Stupně šedi.
4 Diskrétní transformace obrazu a jejich využití. Principy a algoritmy komprese obrazu – srovnání GIF vs. PNG-8, JPG vs. JPG2000. Grafické formáty v praxi.
5 Histogram. Redukce počtu barev. Lineární a nelineární techniky zpracování obrazu. Převzorkování, aliasing.
6 Práce s vektorovými objekty. Vytvoření, napojování a editace Bézierových kubik v Inkscape. Design písma.
7 Základy práce s XML dokumenty. Strukturní vs. vizuální značky. XSL šablony a jejich použití pro formátování dat.
8 Sázecí systém LaTeX. Vývojový cyklus editor--překladač--prohlížeč, doplňkové nástroje. Instalace distribuce MiKTeX a příslušenství. Základní formátovací prvky v dokumentu.
9 LaTeX -- Hladká sazba. Vyznačování. Matematické prvky, symboly, matice, rovnice atd.
10 LaTeX -- Složitější vzorce, soustavy rovnic, správné typografické zarovnávávní. Křížové odkazy -- číslování rovnic, obrázků, reference.
11 Manipulace s obrázky. Import z jiných formátů do LaTeXu.
12 Předtisková příprava. Jazyk Postscript. Bounding Box. Formát PDF.
13 Samostatná práce -- příprava technického dokumentu dle zadání. Konzultace nejasností.

Elearning