Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-1MDP1Ak. rok: 2023/2024
Prostřednictvím přednášek a modelových praktických úkolů budou studentům*kám představeny metody pro ideaci řešeného problému, výzkum a analýzu. Tyto vycházejí z designových přístupů, které jsou zaměřeny na interakci s uživatelem – člověkem. Pro řešení komplexních problémů současnosti budou tyto metody reflektovány a doplněny o aktuální přístupy tranzitivního, spekulativního a systémově orientovaného designu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Kurz je ukončen zkouškou. Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (max. 2 absence)
- vykonání ústní zkoušky: rozprava nad kontextualizací v předmětu osvojených metod ve vlastní designérské praxi studujících.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem předmětu je zvědomit studentům*kám procesualitu navrhování a seznámit je s metodami, které se používají v současné euroamerické designové praxi, a to napříč médii.
Studující chápe design jako procesuální aktivitu.
Studující zná základní principy designového myšlení.
Studující si je vědom*a možností pro zapojení různorodých aktérů do procesu navrhování.
Studující umí ve své vlastní praxi použít v předmětu probrané metody pro ideaci řešeného problému, výzkum a analýzu
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, povinnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, povinnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Design jako proces, vedoucí ke změně stávajícího stavu Principy designového myšlení (Design thinking) Úvod do přístupu Human Centered Design (HCD), úvod do uživatelského výzkumu pro designový proces „Jak bychom mohli…?“ Definování jednoduché designové výzvy Reflexivita designéra*ky, reflexe jeho*jejích myšlenkových východisek a pozic Existence komplexních, „palčivých“ problémů ("wicked problems") Mapování relevantních aktérů v procesu navrhování Práce s různými typy dat Facilitační techniky a nástroje Kvalitativní metody pro designový proces I. (pozorování, “stínování” služby) Kvalitativní metody pro designový proces II. (vedení rozhovorů, fokusních skupin) Úvod do analýzy kvalitativních dat (organizace záznamů, kódování, Dovetail) Závěr
Cvičení