Detail předmětu

Aktuální trendy v managementu

FP-atmPAk. rok: 2023/2024

Prohloubit a rozšířit znalosti z managementu, seznámit studenty s aktuálními soudobými přístupy v podnikovém managementu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Znalosti na úrovni bakalářského studia předmětu Management 1, především základy plánování, organizování, leadershipu a kontroly.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zakončení předmětu:
Pro udělení klasifikovaného zápočtu je (kromě jiného) požadována aktivní účast na cvičeních při presentaci a následné diskusi k seminárních pracím.
V průběhu semestru jsou jednotlivé aktivity na cvičeních hodnoceny bodovým systémem, který je aktualizován pro každý semestr podle typů úkolů.

Student pro udělení klasifikovaného zápočtu musí získat alespoň 50% bodů.

Studenti mají možnost získat body za:
semestrální práci - povinná aktivita - až 20 bodů

presentaci semestrální práce - povinná aktivita - až 20 bodů

zpracování otázek z případových studií - povinná aktivita - až 20 bodů

znalostní test - povinná aktivita - až 40 bodů, pro úspěšné absolvování znalostního testu je třeba získat alespoň 50%, tedy 20 bodů.Požadavky ke znalostnímu testu: znalost přednášené látky a její praktické aplikace.

zpracování dotazníku - dobrovolná činnost (nad rámec bodového hodnocení možnost získání 5 bodů).

Zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS, pro jeho úspěšné absolvování je třeba získat alespoň 50% bodů. Do celkového hodnocení předmětu se započítává hodnocení práce v průběhu celého semestru.


Zakončení předmětu pro studenty s ISP:
1) vypracování a odevzdání semestrální práce
2) znalostní test

Zakončení předmětu v případě vyhlášení distanční formy:

analogické podmínky jako pro prezenční formu:

  • zpracování a odevzdání semestrální práce
  • presentace semestrální práce
  • zpracování otázek z případových studií
  • znalostní test
  • zpracování dotazníku - dobrovolná činnost (nad rámec bodového hodnocení).

Kontrola výsledků semestrální práce a její prezentace, výsledků řešení případových studií.
Účast na přednáškách není povinná, ale doporučená. Aktivitu studenti prokazují plněním úkolů, za které získávání body do hodnocení v rámci cvičení.
V rámci kombinovaného studia studenti zpracovávají seminární práci na stanovené téma z obsahového zaměření předmětu.
Hodnocení - kombinované studium:
Nutnou podmínkou pro možnost přistoupit k získání klasifikovaného zápočtu (znalostní test) je úspěšné zpracování zadané seminární práce. Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: znalost probrané látky a její praktické aplikace. Forma znalostního testu je písemná. Zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS.

Učební cíle

Cílem předmětu je vzdělávat studenty pro budoucnost, ukázat jim osvědčené a perspektivní formy uplatňující systémově - inženýrský přístup, přístupy k hodnocení výkonnosti podniků, dále pak témata, která jsou nosná a platná jako je leadership, týmová práce a timemanagement. Je vytvořen prostor pro setkání s vizionáři, kteří budou formovat podobu byznysu. Cílem je naučit studenty modernímu chápání a aplikování managementu, včetně souvislostí rozvoje managementu, předat jim znalosti a zkušenosti potřebné k vedení pracovníků, procesního řízení a aplikace v praxi nejčastěji používaných manažerských modelů.
Studenti získají přehled o vývojových trendech v managementu, původu důležitých změn v managementu. Získají odborné znalosti v oblasti procesního a systémového přístupu k managementu, včetně mnohých příkladů praktických aplikací. Porozumí významu používání manažerských modelů v podnikové praxi a získají znalosti přístupů v hodnocení výkonnosti podniků a v neposlední řadě též znalost moderních přístupů v oblasti personálního řízení a řízení inovací.
Získají rovněž odborné dovednosti analytické jako je identifikace, vyhodnocování, systematizace a práce na multidisciplinární úrovni. Z oblasti obecných způsobilostí je to především v oblasti inovací identifikace příležitostí pro zlepšování a následných zlepšovacích aktivit.

Základní literatura

DAFT R.L. Management. Cengage Learning; 12. vydání, 2015. 800 s. ISBN-13: 978-1285861982
DONNELLY J.H., GIBSON J.L., IVANCEVICH J.M. Management. Praha: Grada Publishing, 1997. 821s. ISBN 80-7169-422-3
ROBBINS S.P., COULTER M. Management. Praha: Grada Publishing, 2004. 600s. ISBN 80-247-0495-1

Doporučená literatura

BECKOVÁ, Monika. Revize ISO 9001:2015: jak aktualizovat stávající systém managementu kvality?. Praha: Verlag Dashöfer, [2016]. ISBN 978-80-87963-22-7.
ČESKÝ NORMALIZAČNÍ INSTITUT ČSN EN ISO 9004:2010. Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup managementu kvality. Praha: Český normalizační institut, 2010. 72 s. Třídící znak 01 0324.
ČSJ Praha. Model excelence EFQM: excelentní organizace dosahují a trvale udržují vynikající úrovně výkonnosti splňující nebo překračující očekávání všech svých zainteresovaných stran. 1. vydání. Praha: ČSJ Praha, 2012. 30 s. ISBN 978-90-5236-698-2.
KAPLAN, R. S. a NORTON, D. R. The Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vyd. Praha: Management Press, 2005. 267 s. ISBN 80 – 7261 – 124 – 0
ÚNMZ (2016). ČSN EN ISO 9001 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.
WEIHRICH H., KOONTZ H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. 659 s. ISBN 80-85605-45-7

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SRP magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Kontext organizace, podnik jako systém
Aplikace procesního modelu v podnikové praxi
Modely pro sebehodnocení organizace
Měření v managementu, dlouhodobé plánování podniku v praxi
Leadership
Týmová práce
Timemanagement

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Klasifikovaný zápočet je udělován na základě bodového systému.
Zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS.

Studenti mají možnost získat body za:
semestrální práci

presentaci semestrální práce

zpracování otázek z případových studií

znalostní test

zpracování dotazníku

Elearning