Detail předmětu

Sociální vědy a architektura

FA-SOC-TAk. rok: 2023/2024

Kurz bude nabízet blokovou výuku zaměřenou na vybrané aspekty prostoru a architektury. Přednášky budou zaměřeny na obecný úvod do problematiky prostoru a architektury v sociálních vědách, na sociálně-vědnou analýzu role urbánního plánování v moderní společnosti, na prostorovou zkušenost rozmanitých sociálních skupin a možnosti využití dostupných dat v rámci urbanistické a architektonické práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Známka je udělena na základě hodnocené písemné eseje. Téma písemné eseje si vybírá studující dle možných zadání, které reflektuje šest tematických bloků kurzu.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studující se základními znalostmi, které budou moci aktivně využívat při své architektonické a urbanistické praxi tak, aby byli schopni uvažovat kriticky o důsledcích své práce a současně kreativně předcházet možným formám znevýhodnění, které prostor může klást před své uživatele.
  • Studenti si osvojí základy sociálně-vědného přístupu k problému prostoru a architektury.
  • Studenti budou schopni kriticky přemýšlet o vlastní navrhovací praxi.
  • Studenti budou schopni dohledat relevantní data jako podklady k přípravě projektů.
  • Studenti budou schopni posoudit relevanci zdrojů.

Základní literatura

Ferenčuhová, S. 2013. Sociologie města 20. a 21. století. Kapitola 2: “Evropské kořeny akademické sociologie města a urbánní teorie.” SLON, s. 44–68 (CS)
Harding, A., Blokland, T. 2014. "Spatial Expressions of Intra-urban Inequalities." In: Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. London: Sage, s. 120–170. (EN)
Kalibová, K. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: SLON, kapitola Svět očima demografie (s. 104-117) (CS)
Osman, R., & Porkertová, H. (2022). The social stone: a story of transformation fromableist to accessible topology. Social & Cultural Geography, 1-18 (EN)
Pospíšilová, L., Novák, J. (2016): Mobile Phone Location Data: New Challenges for Geodemographic Research. Demografie 58(4), 320–337 (EN)
Till, Jeremy. 2005. „The Negotiation of Hope". In Architecture and Participation, editoval Peter Blundell-Jones, Doina Petrescu, a Jeremy Till, 19–41 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

18 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsah bloků výuky:
I. Úvod do sociálně-vědné perspektivy: prostor, architektura a urbanismus v sociálních vědách
II. Mocenské aspekty architektury a urbanismu
III. Age-friendly city. Prostor přátelský věku
IV. Odlišná těla – na koho nemyslíme, když myslíme na prostor
V. Výzkum v architektuře – inspirace ze sociálních věd
VI. Občanská participace – výhody a nevýhody principu plánování