Detail předmětu

Teorie architektury 2

FA-TA2-TEAk. rok: 2024/2025

Předmět se zaměřuje na propojení teoretického myšlení s architektonickou tvorbou. Teorie je studentům přiblížena jako disciplína, která může definovat autorský přístup konkrétního architekta, ale také reagovat na aktuální kulturní, společenská nebo environmentální témata, s nimiž je architektura ve vzájemném propojení. Studenti si ujasní přínos teorie v tvůrčím procesu, její vztah k možným metodám a rámcům navrhování, posílí svou schopnost vyhodnotit hierarchii priorit, na které by měla architektura v konkrétním případě odkazovat. Seznámení se s vybranými teoretickými texty současných praktikujících architektů – návaznosti na předmět Teorie architektury 1 – úvod – a analýzou toho, jakým způsobem se dané myšlenky mohou promítat do tvorby, přispívá k uvědomění si legitimity diferencovaných postojů, ale i potřeby jejich jasného zdůvodnění je podpořeno psaním vlastního textu.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav navrhování (UN)

Učební cíle

Cílem předmětu je poukázat na to, že architektonická teorie není odčleněna od praxe, ale je disciplínou, která s tvorbou úzce souvisí. Studenti si absolvováním předmětu uvědomí, že způsob přemýšlení o architektuře charakteristický pro teorii není přítomen jen ve tvorbě špičkových architektů, ale může také jim pomoci k lepším návrhům. Psaním textů a diskusí nad společně čtenou literaturou se studenti zlepší v kritickém myšlení ale i jasnějším formulování svých postojů.
  • Student bude umět rozlišit různá teoretická východiska, identifikovat jejich přítomnost v konkrétním návrhu a kriticky je posoudit.
  • Student si uvědomí vlastní způsob přemýšlení o architektuře, zdokonalí se ve schopnosti vyhodnotit to, co je podstatné.
  • Student bude připraven jasně zformulovat a teoreticky zdůvodnit své postoje nejen jako tvůrčí architekt, ale také s ohledem na společnost, kterou ovlivní a na prostředí do kterého vstupuje.
  • Psaním vlastního textu se student zlepší ve vyjadřování, v odborné komunikaci, jakož i ve vyhodnocování relevance přijímaných informací a názorů.
  • Student získá představu o různé povaze teoretických problémů a zkušenost s dohledáváním vhodné literatury.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení zápočtem. Požaduje se 80% účast na seminářích, prezentování hlavní myšlenky práce a způsobu jejího argumentování a předání textu (eseje).
Účast a aktivní participace na hodinách. Neúčast je třeba nahradit samostudiem.
Při omluvené absenci je možné nahradit neúčast individuálně dle dohody s garantem předmětu. V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

CHING, Francis D.K. Architecture: Form, Space, and Order, 2014. ISBN: 978-1118745083. (EN)
KRIER, R. Architectural Composition. Reprint, 2010. ISBN: 978-3936681390. (EN)
MEISS, P. von. Elements of Architecture: From Form to Place, 2000. ISBN: 978-0747600374. (EN)
PALLASMAA, Juhani. The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. Wiley, 2012. ISBN: 978-1119941286. (EN)
ZUMTHOR, Peter. Thinking Architecture. Birkhäuser Architecture, 2010. ISBN: 978-3034605854. (EN)
KOOLHAAS, Rem. Conversations with Students. Princeton Architectural Press, 1997. ISBN: 978-1885232021. (EN)
PLOWRIGHT, Philip D. Revealing Architectural Design: Methods, Frameworks and Tools. London: Routledge, 2014. ISBN: 978-0415639026. (EN)
GRAHAM, James, ed. 2000+. The Urgencies of Architectural Theory. New York: Columbia Books on Architecture and the City, 2015. ISBN-13: 978-1941332078. (EN)
BEDFORD, Joseph. Theory's Curriculum: The Architecture Exchange Workshop Series, No. 3. Architecture Exchange Press, 2020. ISBN: 978-0998375021. (EN)
SMITH, Korydon. Introducing Architectural Theory: Debating a Discipline. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0415888387. Dostupné z: doi:10.4324/9780203084236 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BE_A+U bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor