Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-ACP-LAk. rok: 2024/2025
Kurz se bude zabývat vztahem obchodu s uměním a jeho vztahu s mocenskými strukturami. Jak vzniká hodnota? Na úvod začneme sondou do Holandska 17. století do období tulipánového šílenství a následným splasknutím této spekulativní bubliny. Jaká je souvislost mezi tulipánovými cibulkami a artefakty Damiana Hirsta? Podnikneme také několik výletů do 18.a 19. století (trh s uměním v Anglii, obchod s luxusním zbožím v předrevoluční Paříži), budeme se zabývat tím, jakou roli měla institucionalizace umění a ukotvenost umělce v těchto strukturách na jeho komerční úspěšnost. Jaká je souvislost mezi potřebami státu, firem, či bohatých jednotlicvů reprezentovat se uměním a jaký to má vliv na formu, disciplínu, žánr a obsah takového umění? Porovnáme manuál vyhodnocování uměleckého díla s texty kritizující stanovování hodnot uměleckého díla. Budememe se zabývat tím, jakými narativy se vytváří normy toho, kdo je umělec*umělkyně, jaký mají ke svému konání mít přístup a proč umění nefunguje tak, jak jiné ekonomiky; mj. si budeme pokoušet stexty Hanse Abbinga odpovídat otázku "proč jsou umělci chudí." Dále se podíváme na to, jaké pravidla, normy a očekávání fungují v soukromých galeriích (na základě sociologické studie Olava Veltuise), či na to, jak je sbírání umění jedním z prostředků investic a spekulace. Na závěr kurzu se podíváme na souvislost brand identity v oblasti čisté komerce mezi brand identity umělce či uměleckého díla. A úplně na závěr - trochu obecné kritiky neoliberalismu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení se sestává z pravidelného plnění zadaných domácích úkolů (četba, její písemná reflexe, reflexe v diskusi). Nepřipravenost na hodinu se počítá jako absence. Otázky zadané k textu, který čteme v hodině, musí studenti vypracovat (a nahrát na sdílené úložiště) den přede dnem výuky. V posledním týdnu výuky musí studující mít odevzdáno nejméně 60% všech zadání, aby mělx nárok závěrečné hodnocení vyučující do konce semestru. Za splnění všech zadaných úkolů (viz výše) dostane studující známku.
Učební cíle
Studující získají povědomí o proměnách utváření tržních i symbolických hodnot uměleckých děl a umělce/umělkyně na základě analýzy narativů a uměleckých institucí, především z perspektivy sociologie a umělecké kritiky.
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Seminář