Detail předmětu

Design for Social Change 1

FaVU-4DfSCh-1Ak. rok: 2024/2025

Předmět je zaměřen na navrhování pro veřejnou správu a neziskový sektor za účelem pozitivní sociální změny při řešení komplexních problémů současnosti. V předmětu budou reflektovány základní principy designového myšlení, designu zaměřeného na člověka a teorie změny v kontextu veřejné správy a neziskového sektoru. Účastníci kurzu se naučí, jak tyto principy aplikovat při identifikaci uživatelských potřeb a vývoji služeb a produktů, které podporují společenskou změnu.

Důraz bude kladen na osvojení si principů řízení interdisciplinární týmové práce tak, aby byly využity silné stránky každé*ho členky*a týmu.

  

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Zájem o design se společensky prospěšnými cíli, který není primárně orientován na dosahování zisku, a týmovou, interdisciplinární praxi.

  

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:

  • docházka
  • aktivní účast v seminární části předmětu.

Studujícím bude po ukončení předmětu uděleno slovní formativní hodnocení.

  

Výuka probíhá v prostorách pracovny CAV (č. 334, U2, FaVU) ve čtyřhodinových blocích 1x za 14 dnů. Povolená je 1 absence.

  

Učební cíle

Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi pro uchopení komplexních problémů v procesu navrhování veřejných služeb a služeb pro neziskový sektor s pozitivním dopadem na společnost.

  

Studující se orientují v aktuálních podobách designérské praxe ve státní správě a v neziskovém sektoru, které cílí na společenskou změnu.

Studující mají základní vědomosti o designovém myšlení, principech designu zaměřeného na člověka a o teorii změny.

Studující chápou vztah designu a aktivismu v praxi „bez zadavatele“.

Studující mají přehled o různých způsobech organizace týmové práce.

Studující si v týmu vyzkouší uchopení komplexního společenského problému.

  

Základní literatura

Irwin, T. 2015. Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. Design and Culture, 7(2), 229–246. https://doi.org/10.1080/17547075.2015.1051829 (EN)
Manzini, Ezio. 2015. Design When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, MA: MIT Press. (EN)
Sevaldson, Birger. GIGA-Mapping: Visualisation for Complexity and Systems Thinking in Design, 2011. https://doi.org/10.21606/nordes.2011.015. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, volitelný oborový
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Designér jako hybatel společenské změny a sociálních inovací. Reflexe solucionismu HCD (designu zaměřeného na člověka). Design a aktivismus (design „bez zadavatele“).

2. Designér ve státní správě a v neziskovém sektoru.

3. Design pro společenskou změnu jako týmová praxe. Interdisciplinarita.

4. Způsoby organizace týmové praxe (horizontální struktura týmu, agilní vedení, R&D management). Identifikace rolí v týmu pro designéry a zástupce partnerských organizací. Rozdělení studujících do týmů.

5. Komplexní problémy současnosti (wicked problems). Ideace společenských problémů ve studentských skupinách.

6. Mapování aktérů relevantních pro daný problém ve studentských skupinách.

  

Seminář

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor