Detail předmětu

Kreativní psaní 1

FaVU-1TVuP1Ak. rok: 2024/2025

Literární seminář Kreativní psaní 1 seznámí studující s metodami tvůrčího psaní z oblasti prózy, poezie a experimentálního textu. Vybrané ukázky ze současné literatury, filmu či výtvarného umění slouží jako zdroj inspirace pro tvorbu autorský textů, ve kterých studující reflektují především realitu vlastního prožívání.

Semináře v zimním semestru vede Mgr. Daniel Nováček.

Samotné autorské tvorbě studujících vždy předchází kolektivní řízená diskuze nad ukázkami ze současné světové a české literatury, filmu či vizuálního i výtvarného umění. V rámci diskuzí studující pojmenovávají využité tvůrčí strategie, které následně aplikují u tvorby vlastního textu. Diskuze jsou doplněny krátkými přednáškami z oblasti literární teorie a historie, které studujícím představují nástroje pro analýzu literárního textu. Výchozím bodem pro samotnou autorskou tvorbu studentů je snaha pochytit tvůrčí strategie každého z probíraných autorů a autorek a následně je ve vyprávění modulovat pro potřeby vlastního autorského textu. Texty vytvořené jednotlivými studenty a studentkami jsou prezentovány v rámci autorského čtení v kolektivu všech účastníků kurzu. Studujícím jsou v rámci reflexe jejich textů předávány informace o analytických nástrojích v oblasti literárního vyprávění. Během semestru tak dochází k prohloubení schopností dávání zpětné vazby. Během diskuze nad autorskými texty podrobuje autorstvo svoje texty vzájemné reflexi, díky které si rozvíjejí schopnosti interpretovat své i cizí texty a hledat v nich umělecké souvislosti. Závěr zimního semestru akcentuje práci ve dvojicích či skupinách. Studující si tak vyzkoušejí práci ve vztahu redaktor/ka – autor/ka. Díky možnostem autorského odstupu, tak dochází cílenému rozvoji každého z autorských rukopisů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Úspěšné ukončení kurzu na základě docházky, práce na semináři a plnění domácích úkolů.

Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je aktivní účast na výuce spočívající ve vytváření textů či výstupů jiných médiích a domácí příprava vyžadující samostudium. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je aktivní účast na výuce a plnění úkolů v podobě tvorby krátkých literárních útvarů. Povoleny jsou 3 neomluvené absence, z povinnosti vytvořit zadaný úkol se omluvit nelze. Zameškanou výuku je možné nahradit vypracováním domácího úkolu.

Učební cíle

Kurz si klade za cíl pomoci studujícím rozvinout jejich vlastní strategie vyprávění i styl u tvorby literárního textu. Absolventi a absolventky si také osvojí základní východiska redaktorského a kritického přístupu k literárnímu textu. Absolventi a absolventky kurzu prohloubí svůj cit pro dramatickou strukturu vyprávění, získají návyk pravidelného psaní, obohatí svoje portfolio o řadu textů, rozvinou si kritické myšlení v oblasti literárního vyprávění a seznámí se analytickými nástroji pro tvorbu, čtení a redakci textu.

Klíčovým cílem zimního semestru je seznámit studující s procesem transformace živé skutečnosti ve sdělitelné literární dílo. Studující se naučí formou literárního textu reflektovat realitu vlastního prožívání ve vztahu ke společensko-sociálním tématům dneška.

Základní literatura

Barthes Roland. Roland Barthes o Rolandu Barthesovi. Praha: Fra, 2015
Bělíček, Jan. V chapadlech murmuru: Jak číst literaturu krize. Praha : Paseka, 2022
Didion, Joan. Let me tell you what I mean. New York: Kopf, 2021.
Fabuš, Palo. Svoboda, Luboš. Od počítače nelze odejít. O imaginaci digitalita. Čtrnáctideník A2, 06/2022.
Glücková, Louise. Zimní recepty, kolekitv autorů. Praha: Argo. 2022
Houllebecq, Michael. Eseje. Praha: Vyšehrad. 2020.
Levé, Eduard. Autoportrét. Praha: Rubato. 2015.
Louis, Édouard. Kdo zabil mého otce. Praha: Paseka. 2021.
Queneau, Raymond. Stylistická cvičení. Praha: Jazzová sekce, 1985.
Sontag, Susan. Against interpretation and other essays. New York: Picador, 2001.
Tiqqun - podklady pro teorii Dívky. Praha: Display. 2019.
Vandermeer, Jeff. Kniha divů : ilustrovaný průvodce psaním imaginativní prózy. Praha: Fragment. 2019.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Deník jako nástroj
2. Téma a jeho podstata
3. Skutečnost, na které mi záleží
4. Řeč a její možnosti
5. Dokumentární přístupy v tvorbě
6. Vtipy, memy, umění zkratky
7. Text v konceptuálním umění
8. Storytelling
9. Otevřená forma a text
10. Umění spolupráce
11. Manifest a fikční svět
12. Serialita v literatuře
13. Návod