Detail předmětu

Proseminář k akademické práci s textem

FaVU-1PAPTAk. rok: 2024/2025

Předmět je zaměřen na osvojení základních akademických dovedností v práci s textem – vyhledávání zdrojů, čtení a psaní. Studující se učí vytvářet rešerše a posuzovat relevanci pramenů ve vztahu k předmětu svého zájmu. Získávají orientaci v různých akademických žánrech. Prakticky se seznamují s technikami a strategiemi čtení odborného textu, se způsoby zpracování získaných informací, s tvorbou citací a parafrází. Procvičují si vytváření vlastního výstupu splňujícího akademické parametry – položení otázky, strukturování výkladu, argumentaci, zohlednění dosavadního poznání, citace a bibliografie. Pozornost je v neposlední řad věnována etickým aspektům akademické práce – korektnímu citování a uvádění zdrojů, vyhýbání se plagiarizaci a dezinterpretaci, kultivaci vyjadřování. Proseminář je vyučován v několika menších skupinách. Výuka má podobu série specificky zaměřených zadání, jejichž zvládnutí si studující ověřují formou skupinové zpětní vazby.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen za aktivní účast na seminářích (více než 75% účast) a za splnění všech průběžných zadání. Zameškanou výuku je možné nahradit dalšími úkoly po dohodě s vyučujícím.  
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Povolené jsou dvě absence.   

Učební cíle

Cílem prosemináře je osvojit si základní akademické dovednosti v práci s textem – vyhledávání zdrojů, čtení, psaní, dodržování publikační etiky.  
Studující prokazují schopnost kritického čtení a porozumění odborného textu. Dokážou shrnout jeho myšlenky a zaujmout k nim vlastní stanovisko. Jsou schopny*i kultivovaného psaného projevu. Dokážou napsat seminární práci splňující odborná kritéria a formální parametry akademického textu.  

Základní literatura

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
ZBÍRAL, R. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9.

Doporučená literatura

BAILEY, S. Academic writing: a handbook for international students. London, New York: Routledge, 2015. 978-1-138-77849-8.
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia, 1997. ISBN: 80-7198-173-7.
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    2 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    2 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    2 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Rešerše. Stanovení tématu a vyhledávání zdrojů. Informační databáze, posouzení relevance pramenů. 

2. Co je akademický text? Seznámení se s žánry a přístupy v teorii. Struktura akademického textu. Publikační etika 

3. Čtení odborného textu. Hermeneutický kruh, kritické čtení a porozumění. 

4. Procvičování technik zpracování odborného textu: konspekt, shrnutí, citace, parafráze. 

5. Procvičování technik zpracování odborného textu: interpretace, polemika. 

6. Nácvik vlastního psaní: formulace výzkumné otázky, vymezení zdrojů, vytváření osnovy textu, argumentační strategie, jazyk, práce s textovými editory, normy citování. 

7. Společná diskuze nad cvičnými eseji.