Detail předmětu

Rhinoceros 2 – Generativní design v Grasshopperu

FaVU-1RH-2Ak. rok: 2024/2025

Tento předmět se zaměřuje na pokročilé modelování pomocí doplňku Grasshopper pro software Rhinoceros. Studující se naučí základy programování pomocí grafického uživatelského rozhraní, což jim umožní vytvářet komplexní geometrické tvary a objekty. Bude vysvětlena práce s datovými strukturami a základní zákonitosti parametrického modelování. Budou objasněny principy vytváření jednoduchých objektů pomocí matematických pravidel a algoritmů. Budou představen specifické problémy parametrického modelování a možnosti jejich eliminace. Kurz bude zahrnovat vlastní práci studujících: vytváření série objektů, programové smyčky a personifikace; optimalizace modelu pro určitou výrobní technologii.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Základní znalosti práce s osobním počítačem, schopnost orientace ve virtuálním prostoru.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:

  • Účast na výuce a aktivní práce na workshopech
  • Práce na praktických úlohách a projektech
  • Průběžné odevzdávání výstupů z prací
 

Výuka probíhá v počítačových učebnách FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícím kompenzovat předložením alternativního úkolu.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je naučit studující základy parametrického modelování pomocí doplňku Grasshopper pro Rhinoceros s důrazem na tvorbu personifikovaného designu vhodného pro 3D tisk nebo obrábění.

 

Po absolvování kurzu studující:

  • získají znalost základů parametrického návrhu generativního designu pomocí doplňku Grasshopper pro Rhinoceros
  • budou umět využít nástroje parametrického modelování k tvorbě komplexních geometrických struktur nebo série objektů
  • budou vědět, jakým způsobem optimalizovat přípravu dat pro specifickou metodu digitální výrobní technologie.
 

Základní literatura

Gil AKOS – Ronnie PARSONS, The Grasshopper Primer (Third edition). New York: Studio Mode, 2014. (CS)

Doporučená literatura

BACHMAN, David. Grasshopper: Visual Scripting for Rhinoceros 3D (Volume 1). New York: Industrial Press, 2017. ISBN 978-0831136116. (EN)
CALMETTES, Julien Martínez. Best of 3D: virtual product design. Barcelona: Monsa Publications, 2005. ISBN 84-964-2915-6. (EN)
KIM, Eddy Man a RHEE, Jinmo. Digital Media Series: Grasshopper. Independently Published, 2020. ISBN 979-8650408130. (EN)
TEDESCHI, Arturo. AAD_Algorithms-aided design: parametric strategies using grasshopper. Brienza: Le Penseur Publisher, 2014. ISBN 978-88-95315-30-0. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

18 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Představení doplňku Grasshopper pro Rhinoceros.
  2. Práce s komponenty a vstupy.
  3. Tvorba základních geometrických tvarů.
  4. Tvorba náhodných a organických tvarů.
  5. Techniky pro tvorbu objektů z křivek a ploch.
  6. Práce s daty a jednoduchými algoritmy.
  7. Tvorba komplexnějších parametrických modelů.
  8. Instalace pluginů pro rozšíření funkcí Grasshopperu.
  9. Generativní design a jeho vztah k uměleckému dílu.
  10. Závěrečný projekt: tvorba vlastního generativního designu v Grasshopperu.

Cvičení na počítači

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor