Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-VUGMPAk. rok: 2024/2025
Cílem kurzu je propojení teorie a praxe: získat znalosti z problematiky fungování umění v institucích a zejména o roli výtvarného umělce v současném uměleckém provozu - v každodenní praxi instituce, do níž výtvarník vstupuje v konkrétních úkolech při utváření vztahu k publiku. Předmět studentovi umožní nabýt praktické poznatky užitečné pro spolupráci s galerijním a muzejními institucemi jako s klienty a pochopení jejich specifických potřeb. Tomu vedle znalosti infrastruktury přispějí také návštěvy přímo v institucích, setkání se zástupci jednotlivých profesí (management, marketing, oddělení práce s veřejností, kurátoři atd.), rozhovory, diskuse.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Nejsou.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Počátky muzea, jeho sociální kontext a základní muzejní funkce s přihlédnutím zejména na strukturu státních, krajských a městských institucí
2. Historie nejvýznamnějších světových muzejních a galerijních sbírek, charakteristika čelních domácích veřejných institucí a uměleckých sbírek
3. Sbírky a jejich správa
a) evidence, dokumentace, legislativa, vnitřní a vnější normy (statut, směrnice pro správu sbírek, etický kodex, mezinárodní muzejní a galerijní standardy)
b) podmínky pro sbírky, jejich zabezpečení, péče o fondy, uložení, environmentální parametry, konzervování, restaurování
4. modely muzeí a galerií zřizovatelské funkce, řízení a financování
a) charakteristika fondů a kvalitativní ukazatele, profilování, sbírkotvorný program
5. Produkty muzea a galerie a jejich společenský dopad, komunikace s veřejností prostřednictvím vizuálních prostředků
b) expozice, výstavy, sbírkové katalogy, katalogy výstav, sborníky, časopisy a role výtvarníka
6. Marketing muzeí a galerií s přihlédnutím k možnostem otevřeným pro výtvarná řešení
a) formy využití muzeí veřejností, aktuální trendy, institucionální kultura
b) segmentace publika a cílové skupiny, budování publika, komunikace a propagace, tvorba komunikačních strategií, muzea a galerie ve vztahu k cestovnímu ruchu a kulturní turistice, úkoly pro výtvarníka
Seminář