Detail předmětu
Hudební elektronika
FEKT-BPC-HELAk. rok: 2024/2025
Předmět je zaměřen na analogové, hybridní a digitální metody syntézy zvukových signálů, analogová a digitální komunikační rozhraní v hudební elektronice, principy a strukturu elektronických hudebních nástrojů, samplerů, sekvencerů, efektů a další hudební elektroniky a jejich jednotlivých částí. Laboratorní cvičení jsou zaměřena na práci s hardwarovými i softwarovými virtuálními analogovými syntezátory, samplery a dalšími typy elektronických hudebních nástrojů. Poočítačová cvičení jsou zaměřena na principy syntéz zvukových signálů v programu NI Reaktor a Matlab. Součástí laboratorních cvičení je realizace vlastního syntezátoru v programu Reaktor.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Práce v laboratoři je podmíněna platnou kvalifikací „osoby poučené“, kterou musí studenti získat před zahájením výuky. Informace k této kvalifikaci jsou uvedeny ve Směrnici děkana Seznámení studentů s bezpečnostními předpisy.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Ze samostatné práce v laboratorních cvičeních je uděleno maximálně 24 bodů a za realizaci vlastního syntezátoru v software Reaktor maximálně 16 bodů. Závěrečná písemná zkouška je hodnocena maximem 60 bodů a pro její úspěšné složení je nutné získat alespoň 30 bodů.
Zápočet je udělen za absolvování všech laboratorních úloh, účast na bodovaných počítačových cvičeních a získání minimálního počtu bodů za realizaci vlastního syntezátoru v software Reaktor. Minimální rozsah vypracování jednotlivých laboratorních úloh a minimální počet bodů z realizaci vlastního syntezátoru stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu. Další formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Učební cíle
Absolvent předmětu je schopen:
- vysvětlit základní analogové a číslicové metody syntézy zvukových signálů,
- popsat hardware a způsob přenosu informace analogových a digitálních komunikačních rozhraní v hudební elektronice
- popsat strukturu virtuálního analogového hudebního nástroje a sampleru
- vysvětlit princip klaviatura elektronického hudebního nástroje, dechových a strunných kontrolerů a speciálních řídicích prvků
- navrhnout strukturu digitálního elektronického hudebního nástroje pro danou metodu syntézy
- realizovat softwarový elektronický hudební nástroj pomocí funkčních bloků
Základní literatura
Russ, M., Sound Synthesis and Sampling. Focsal Press, 1996. ISBN 0-240-51429-7 (EN)
SHEPARD, Brian K. Refining sound: a practical guide to synthesis and synthesizers. New York: Oxford University Press, 2013, xxv, 237 stran. ISBN 978-0199922963 (CS)
Sýkora, R., Krutílek, F., Včelař, J., Elektronické hudební nástroje a jejich obvody. SNTL, Praha, 1981. (CS)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Analogové syntézy zvuku: aditivní syntéza, subtraktivní syntéza, historické huidební nástroje, principy generátorů a filtrů pro analogovou syntézu, modulační a tvarovací metody.
- Analogové syntezátory: řídicí signály a obvody, syntezátory s pevnou strukturou, modulární syntezátory.
- Hybridní hudební nástroje: číslicové obvody používané v hybridních syntézách, číslicové generátory funkcí, sekvencery, bicí a basové automaty.
- Digitální syntézy zvuku: tabulkové metody, změna výšky a délky tónu, granulární syntéza, fyzikální a analogové modelování.
- Digitální realizace analogových syntéz zvuku: digitální generátory funkcí, generování pásmově omezených signálů, filtry pro subtraktivní syntézu, modulační metody, funkční měniče.
- Digitální hudební nástroje: multitémbrové nástroje, standardní struktury nástrojů, sampler, digitální sekvencer.
- Komunikační rozhraní v hudební elektronice: rozhraní MIDI - hradware rozhraní, kanálová a systémová data, protokol MIDI 2.0 a OSC.
- Ovladače hudební elektroniky: klaviatura digitálního nástroje, ovládací a snímací prvky, MIDI kontrolery.
- Elektrické kytary a kytarové efekty: elektrické kytary, snímače strun, kytarové zesilovače a komba a jejich modelování, kytarové efekty.
- Hudební zvukové efekty: 3D prostor zvukového signálu a jeho modifikace, efekty využívající zpožďovací linku, vocoder, spektrální metody.
- Počítače a hudba: historie využití počítačů v hudební produkci, počítačem podporovaná hudební tvorba, generování a zpracování zvuku na PC, aplikační rozhraní pro MIDI a real-time audio.
- Exkurze Bastl Instruments.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do NI Reaktor, aditivní syntézy
- Subtraktivní a nelineární syntéza
- Použití řídicích obvodů syntezátoru
- Digitální syntézy 1
- Digitální syntézy 2
- Samostatná práce v NI Reaktor
- Generování základních periodických průběhů
- Využití filtrů pro syntézu zvukových signálů
- Nelineární metody syntézy zvukových signálů
- Řídicí obvody syntezátoru
- Jednoduché syntezátory v Matlabu
- Implementace syntezátoru v Matlab Audio Toolboxu
Laboratorní cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- Modulární syntezátor Eurorack
- Virtuální analogový syntezátor
- Hardwarový sampler
- Softwarový sampler
- Multitémbrové MIDI expandery
- Synchronizace MIDI zařízení
Elearning