Detail předmětu
Seminář C#
FIT-ICSAk. rok: 2024/2025
Syntaxe jazyka C#. Objektová orientace. Objektový model, objekty, třídy. Visual Studio. Ladění a profilace. Návrhové vzory. Grafické uživatelská rozhraní, WPF. Asynchronní programování - procesy, vlákna, úlohy. Dotazování nad persistentními daty pomocí LINQ a ORM Entity Framework.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základní znalosti imperativního programování (jazyk C), algoritmizace a verzování kódu.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
- Odevzdání projektu je rozdělené do tří částí během semestru.
- Každá část je samostatně hodnocena a student obdrží zpětnou vazbu ke své práci, kterou zapracuje do následující fáze.
- Bodové hodnocení je poskytnuto v rozsahu až 100 bodů získaných při závěrečné obhajobě.
- Vypracování týmového projektu v rozsahu 5 členů v prostředí Azure DevOps.
- Cílem je vytvořit plně funkční desktopovou aplikaci, podle OOP principů, komunikující s databází.
- V hodnocení projektu bude zohledněno správné použití S.O.L.I.D, zásad CleanCode, návrhových vzorů a architektury aplikace.
- V případě řádně ohlášené a doložené překážky ve studiu může student požádat o odložení termínu odevzdání u kterékoliv části projektu.
Učební cíle
Cílem je naučit studenty objektově orientované programování v jazyce C#, principy návrhu desktopových aplikací s GUI dle standardů používaných v praxi.
Studenti se seznámí s moderními přístupy při vývoji software na platformě .NET s použitím jazyka C# při vývoji desktopové aplikace s GUI. Důraz je kladen na použití návrhových vzorů a architektury při návrhu software. Persistence dat bude zajištěna pomocí SQL databáze spolu s využitím objektově relačního mapování, které je hojně užíváno v objektově orientovaných jazycích při práci s relačními databázemi. Prací v týmu se studenti naučí vzájemné koordinaci a správnému přístupu k softwarovému vývoji. V kurzu si studenti osvojí dobré programátorské praktiky uplatnitelné v komerčním vývoji. Vybaveni nezbytnou znalostí základních návrhových vzorů a jejich implementací, vzhledem ke specifickým rysům jazyka C# a běžně používaných knihoven, budou absolventi připraveni na započetí své kariéry coby .NET vývojáře.
Prerekvizity a korekvizity
- doporučená prerekvizita
Základy programování
Doporučená literatura
BISHOP, J. (2007). C# 3.0 Design Patterns: Use the Power of C# 3.0 to Solve Real-World Problems. " O'Reilly Media, Inc.".
GAMMA, Erich. Design patterns: elements of reusable object-oriented software. Pearson Education India, 1995.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
Aktuální osnova je k dispozici na GitHubu.
- Úvod do jazyka C# a platformy .NET, základní syntaxe jazyka, instalace a představení Visual Studia.
- Úvod do objektově orientovaného programování a pokročilé konstrukce v jazyce C# - výjimky, události, delegáty, lambda výrazy a generika.
- Představení základních knihovních funkcí (BCL) a dotazování za pomocí vestavěného nástroje LINQ nad datovými zdroji (kolekcemi, XML, MSSQL).
- Propojení aplikace s databází pro zajištění persistence pomocí ORM rozšíření Entity Framework s návrhovými vzory UnitOfWork a Repository.
- Psaní čistého, udržovatelného kódu s respektováním Clean Code, S.O.L.I.D. zásad. Ukázky refaktorizace a práce s legacy kódem.
- Návrhový vzor Model-View-ViewModel (MVVM) a architektura desktopových aplikací. Mapování databázových entit na modelové třídy.
- Continous Integration v prostředí Azure DevOps a testování aplikací - smoke, unit, integrační, UI a akceptační testy.
- Základní koncepty tvorby uživatelského rozhraní pomocí Windows Presentation Foundation (WPF).
- Návrhové vzory pro práci s vytvářením, strukturováním a chováním - Gang of Four (GoF) v kontextu C#.
- MAUI za pomoci MVVM, tvorba komponenty a stylování aplikací.
- Nástroje pro správu paměti a profilaci výkonu.
- Paralelní a asynchronní programování, proces, vlákno, úloha z pohledu C# a použitého frameworku .NET.
- Multiplatformní programování .NET Standard, .NET Core. Konteinerizace aplikací pomocí Docker a jejich orchestrace Kubernetes, Docker Swarm.
Projekt
Vyučující / Lektor
Osnova