Detail předmětu

Praktické aspekty vývoje software

FIT-IVSAk. rok: 2024/2025

Základní koncepty použití unixové filosofie při vlastním programování, role testování kódu a vývoj řízený testy, vytváření komponentově orientovaného kódu, odhalování výkonnostních problémů, distribuovaná správa verzí, možnosti paralelizace výpočtů, zpracování velkých objemů dat, praktické zkušenosti vývojářů z firem.

Odkazy

Proč se předmět učí

Předmět IVS vznikl jako přípravný kurz pro spolupráci studentů na výzkumu na FIT. Studentům poskytne nadhled nad celým procesem vývoje SW od plánování, přes návrh, implementaci a testování až po finální nasazení produktu u zákazníka. Absolvent předmětu bude vědět, co jednotlivé fáze vývoje SW obnášejí a jaké se v nich používají nástroje, což mu mimo jiné umožní lepší orientaci při výběru jeho specializace a dalších volitelných předmětů. Podstatnou součástí předmětu je i příprava studentů k týmové spolupráci na vývoji SW a seznámení s nástroji pro správu verzí, protože to jsou základní znalosti a dovednosti pro vývoj jakéhokoliv většího SW.

Podmínky zápočtu

Získání alespoň 50 bodů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

  • Půlsemestrální písemný test (30 bodů)
  • Projekty (celkem 70 bodů)

Učební cíle

Poznat praktické aspekty vývoje programového vybavení v týmu, porozumět principům aplikací, které usnadňují vytváření a dokumentování projektů skládajících se z komponent, seznámit se možnostmi snadného prototypování grafických uživatelských rozhraní, pochopit předpoklady vzniku úspěšného svobodného software a měření upotřebitelnosti.
Studenti se seznámí s moderními přístupy k vývoji software, po úspěšném zvládnutí předmětu se budou lépe schopni začlenit do týmů pracujících nad společným kódem, budou moci demonstrovat znalosti nástrojů usnadňujících vznik výkonného a správně dokumentovaného kódu, stejně jako aplikací, které budou odpovídat potřebám koncových uživatelů. Studenti se naučí řešit projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských nástrojů, které se používají v reálném prostředí softwarových týmů.

Prerekvizity a korekvizity

Doporučená literatura

BATH, Graham a Judy MCKAY. The software test engineer's handbook. Santa Barbara: Rocky Nook, 2008, xviii, 397 s. ISBN 978-1-933952-24-6.
Baumann, H.; Grässle, P.; Baumann, P.: UML 2.0 in Action: A project-based tutorial. Birmingham: Packt Publishing, Prosinec 2009, ISBN 1-904811-55-8. Download
Critchley, A. et al: Git® Notes for Professionals. GoalKicker.com, 2017.
Dustin Boswell, Trevor Foucher: The Art of Readable Code. O'Reily, 2010. https://www.oreilly.com/library/view/the-art-of/9781449318482/
Fowler, M.: Refactoring: Improving the Design of Existing Code (2nd Edition), 2018.
J. Pérez López, L. Ribas i Xirgo: Introduction to Software development, 2010. http://ftacademy.org/sites/ftacademy.org/files/materials/fta-m7-fs_development.pdf
Ken Schwaber and Mike Beedle Agile Software Development with Scrum Addision-Wesley, 2002
Osterhage, W. W.: IT Quality Management. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin / Heidelberg, 2015. ISBN 9783662437667.
Booth, J. D.: GitHub Succinctly. Syncfusion Inc. 2016.
Pecinovský, R.: JUnit 5 : jednotkové testování na platformě Java, Grada, 2018, ISBN: 978-80-271-0733-9 (CS)
S. A. Babkin: The Practice of Parallel Programming. Create Space, 2010. https://www.createspace.com/3438465
Scott Chacon: Pro Git, 2009 http://knihy.nic.cz/files/nic/edice/scott_chacon_pro_git.pdf
STEPHENS, Matt a Doug, ROSENBERG. Testování softwaru řízené návrhem. Brno: Computer Press, 2011, 336 s. : il., portréty. ISBN 978-80-251-3607-2.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod, praktická pravidla pro psaní udržovatelného kódu, refaktorizace a efektivní využití IDE
  2. Testování software, TDD (Test-Driven Development) a jeho použití při vývoji v týmu
  3. Týmová spolupráce, komunikace, sdílení dat v týmu, základy návrhu a plánování projektu
  4. Systémy pro distribuovanou správu verzí, GIT
  5. Typy dokumentace, generování programové dokumentace z kódu, identifikace existujících komponent a využívání knihoven dostupných na různých platformách
  6. Sestavení programů, Make, Cmake a Qmake
  7. Uživatelská rozhraní
  8. Debugging, bugtracking a QA
  9. Půlsemestrální test
  10. Nasazení programů
  11. Urychlování výpočtů, možnosti paralelizace a profiling
  12. Programovací jazyky a paradigmata, SWIG a práce se starším kódem
  13. Přednáška pozvaných expertů z firemní praxe

Projekt

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Definice testů (18 bodů)
  2. Projekt zaměřený na spolupráci v týmu (52 bodů)

Elearning