Detail předmětu

Manažerská komunikace a prezentace

FIT-HKOAk. rok: 2024/2025

Vyjádřit svá přání, požadavky a vlastní stanoviska s použitím jasných argumentů a s přiměřeným projevem emocí, spontánně reagovat na požadavky jiných, přijmout kritiku nebo poskytnout konstruktivní kritiku je podmínkou pro zdravou a rovnocennou komunikaci mezi dvěma a více lidmi. Schopnost jasně, srozumitelně a poutavě vyjádřit myšlenku před jednotlivcem i před větší skupinou lidí, dává lidem, kteří se k ní tréninkem dopracovali, pocit jistoty a sebedůvěry, je jednoznačně výhodou v pracovním i osobním životě.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Učební cíle

  • Dokázat aplikovat teorii komunikace v praxi,
  • umět rozpoznat druhy konfliktů a poznat jak vznikají,
  • znát důsledky neřešených konfliktů,
  • osvojit si schopnost rozpoznat typy konfliktu,
  • naučit se vhodné a účinné strategie řešení jednotlivých konfliktů,
  • poznat svůj typický styl řešení konfliktů,
  • dokázat efektivně používat asertivitu,
  • osvojit si různé druhy prezentací.

  • Znalost teorie komunikace a její uplatnění v praxi,
  • schopnost rozpoznat druhy konfliktů a jak vznikají,
  • znalost důsledků neřešených konfliktů,
  • schopnost rozpoznat typy konfliktu,
  • osvojení vhodné a účinné strategie řešení jednotlivých konfliktů,
  • poznání vlastního typického stylu řešení konfliktů,
  • schopnost efektivně používat asertivitu,
  • schopnost využít různé druhy prezentací.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Na hodinách bude kontrolována prezence, pro udělení zápočtu je třeba splnit minimálně 80% účasti. V případě nemoci či jiné závažné překážky v prezenčním studiu je třeba postupovat dle platné vyhlášky proděkana o hlášení překážek ve studiu.

Doporučená literatura

BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. 79 s. ISBN 80-244-1357-4.
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada Publishing, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka : Rozumět sobě i druhým. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. 176 s. ISBN 978-80-247-3612-9.
Učební texty k předmětu.
URBANOVÁ, Martina. Neverbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. 2009: Aleš Čeněk, 2009. s. 36-44, 9 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program MITAI magisterský navazující

    specializace NGRI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NADE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISD , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAT , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSEC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISY do 2020/21 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NNET , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAL , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NCPS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NHPC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVER , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NIDE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISY , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NEMB do 2023/24 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSPE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NEMB , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NBIO , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSEN , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVIZ , 0 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení odborného základu

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. komunikace - nástroj manažera, komunikační bariéry a chyby
  2. verbální a neverbální komunikace
  3. konflikt - definice, postoje. cyklus a příčiny konfliktu
  4. styly řešení konfliktu, techniky řešení konfliktů
  5. schopnost předjímat vznik konfliktu druhy a typy konfliktů
  6. eliminace osobních pocitů při řešení konfliktu techniky řešení konfliktů a jejich nácvik
  7. typologie svízelných lidí a její využití při řešení konfliktu
  8. zvládání agresivity a sebeovládání
  9. prezentace - základní pravidla jak připravit sebe i svou prezentaci struktura prezentace
  10. zvládnutí trémy, analýza publika, technika řeči
  11. aktivizace posluchačů
  12. vlastní prezentace a její rozbor
  13. asertivita manipulativní chování pasivní chování