Detail předmětu

3D modelování

FAST-NUB021Ak. rok: 2024/2025

Práce v prostoru: volba pohledů, způsoby zobrazování, práce s výřezy a souřadnými systémy.
Použití známých kreslící a editační příkazů v prostoru.
Modelování v prostoru: základní tělesa, tělesa a povrchy generované křivkami, povrchy odvozené z povrchů, sítě.
Úpravy prostorových objektů.
Fotorealistické zobrazení modelu: materiály, pozadí, světla, stínování, rendering.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky (AIU)

Vstupní znalosti

Modelování v rovině v CAD systému.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Účast na cvičeních (max. dvě absence). Závěrečná práce: vlastní model, jeho vizualizace, prezentace a jednoduchá dokumentace.


Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Modelování prostorových objektů, základy práce se světly, materiály, fotorealistické zobrazení modelu.
Pokročilé dovednosti při práci s 2D výkresovou dokumentací.
Běžná dovednost modelování prostorových objektů a jejich vizualizace.

Základní literatura

Učební texty jsou odkazované z kurzu v FAST-moodle.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPC-GK magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • 1. Úvod do předmětu a prostorového modelování.
  • 2. Jednoduché plochy v prostoru.
  • 3. Sítě.
  • 4. Základní geometrická tělesa a jejich úpravy.
  • 5. Materiály.
  • 6. Modelování objektů z křivek.
  • 7. Povrchy odvozené z jiných povrchů.
  • 8. Promítání křivek na plochy, řezy.
  • 9. Perspektiva, kamery, animace.
  • 10. Světla, stíny, rendrování.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • 1. Seznámení s prací v 3D: způsoby zobrazování, volba pohledů, práce s výřezy.
  • 2. Jednoduché plochy.
  • 3. Sítě a základní tělesa.
  • 4. Úpravy těles.
  • 5. Modelování z křivek: rotace, vytažení; materiály.
  • 6. Modelování z křivek: tažení po dráze, šablonování.
  • 7. Modelování známými technikami, promítání křivek na plochy.
  • 8. Modelování známými technikami, použití bitmap v materiálech.
  • 9. Povrchy odvozené z jiných povrchů.
  • 10. Opakování základních modelačních postupů, řezy, příprava rozvržení.
  • 11. Perspektiva, kamery, animace, světla, stíny, rendrování.
  • 12. Samostatná práce: modelování různými technikami podle vlastních podkladů.
  • 13. Samostatná práce: dokumentace, vizualizace a prezentace vlastního modelu.