Detail předmětu
Competitive Intelligence
FP-IcinPAk. rok: 2024/2025
Předmět Competitive Intelligence dává posluchačům základní znalosti, nutné k pochopení, jak správně a legálně získávat potřebné informace z konkurenčního prostředí, jak je kvalitně vyhodnotit s cílem k těmto informacím vytvořit přidanou hodnotu a tím získat zpravodajství, kdy teprve toto zpravodajství je kvalitním podkladem pro strategické rozhodování vrcholového managementu firmy.
Představuje kompendium znalostí nutných pro výkon funkce manažera procesů Competitive Intelligence nebo obecně manažerů firmy na všech stupních řízení.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zápočet: prezentace zadaného tématu a odevzdání semestrální práce.
Zkouška může mít buď: a) písemnou formu. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. b) formu testu prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. O formě zkoušky budou studenti informováni na začátku semestru.
Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce, která bude zaslána přednášejícímu.
Zkouška může mít buď: a) písemnou formu. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. b) formu testu prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. O formě zkoušky budou studenti informováni na začátku semestru.
Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Učební cíle
Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku procesů Competitive Intelligence, potřebných k získávání informací o konkurenčním prostředí a vybavit studenty znalostmi pro jejich legální získávání s jejich následným vyhodnocením.
Dále studenti musí porozumět, jak přistupovat k problematice kvality informací potřebných k získávání podkladů pro strategické rozhodování vrcholového vedení firmy, včetně identifikace a následné analýzy dezinformace.
Znalosti
Znalost moderních přístupů a metod legálního získávání informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Základy zpravodajské analýzy získaných informací. Metoda analýzy konkurenčních hypotéz, kontrola klíčových předpokladů, časová analýza, patentová analýza. Softwarové nástroje používané v Competitive Intelligence. Základní formy organizace procesu Competitive Intelligence v podniku. Znalost nejčastějších příčin selhání procesu Competitive Intelligence.
Dovednosti
Schopnost správně analyzovat zkoumaný problém, navrhnout myšlenkový model tohoto problému, identifikovat informační mezeru, provést zpravodajskou analýzu získané informace. Vytvořit podklad pro strategické rozhodování predikcí pravděpodobných hypotéz. Osvojí si základní přístupy k ochraně obchodního tajemství firmy.
Kompetence
Posluchač bude mít kompetence manažera procesu Competitive Intelligence.
Základní literatura
Doporučená literatura
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6.
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-IM magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod, základní pojmy
Východiska CI
Zpravodajský proces CI
Dezinformace - detek, identif.
Dezinformace – analýza
Obchodní tajemství firmy
Základní zpravod.proces CCI
Časová analýza
ACH (1. - 4. krok)
ACH (5. - 8. krok)
Kontrola klíč. Předpokladů
Patentová analýza
Nejčastější příčiny selhání CI
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Etika v Competitive Intelligence – etické kodexy, pravidlo újmy, zadání seminární práce a prezentací týmům
Organizační formy Competitive Intelligence
Audit procesu Competitive Intelligence
Dezinformace
Obchodní tajemství firmy
Časová analýza
Trendy ve vývoji CI
Elearning