Detail předmětu

Informace o konkurenci

FP-KikPAk. rok: 2024/2025

Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Studenti si osvojí teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Znalost základů organizace a manažerských funkcí podniku, základy práce na PC a znalost práce s Internetem.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zakončení předmětu:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce, která bude zaslána přednášejícímu.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.


Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Učební cíle

Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku informačních systémů, potřebných k získávání informací o konkurenci a vybavit studenty znalostmi pro legální získávání informací o konkurenci s jejich následným vyhodnocením.
Studenti budou znát moderní přístupy a metody získávání a vyhodnocení informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Studenti se seznámí se softwarovými nástroji užívanými v Competitive Intelligence. Dále si osvojí ochranu obchodního tajemství firmy.

Základní literatura

BARTES, František. Konkurenční zpravodajství. Tvorba podkladů pro strategické rozhodování podniku. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3504-2.   (CS)

Doporučená literatura

FULD, LEONARD, M. The New Competitor Intelligence. New York: 2005. (EN)
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6. (EN)
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EP bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod. Etika v Competitive Intelligence.

2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace (Analýza problému, stanovení KIT).
3. Zdroje dat a informací (Základní rozdělení zdrojů dat a informací).
4. Způsoby získávání dat a informací (Fáze sběru dat a informace).
5. Zpracování získaných dat a informací. Stanovení kvality informace a jejího zdroje.
6. Dezinformace. Vymezení pojmu dezinformace, Druhy dezinformací. Fáma.
7. Dezinformace - Detekce a identifikace dezinformace.
8. Dezinformace - Analýza dezinformace.
9. Předpověď reakce konkurenta. Reaktivní přístup, Pozdní přístup, Vhodný přístup, Proaktivní přístup. Stanovení reakce konkurenta.
10. Obchodní tajemství organizace. Vymezení pojmu. Zásady ochrany obchodního tajemství organizace.
11. Organizační formy procesu Competitive Intelligence v organizaci. Příklady sledování konkurence v zahraničí.
12. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci.
13. Mezinárodní organizace Competitive Intelligence. Mezinárodní aspekty Competitive Intelligence.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Informace o konkurenčním prostředí (význam informace o konkurenčním prostředí pro vrcholové vedení organizace, Pojetí informace, Základní pojmy: symptomy, data, funkce, důkazy, argumenty, hypotézy, zpravodajství).
2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace (Analýza problému, Stanovení KIQ, Stanovení KIT – strategická rozhodnutí a akce, náměty na včasná varování, profily a popisy klíčových hráčů).
3. Způsoby získávání dat a informací (Fáze sběru dat a informace, Klasické způsoby pro sběr dat a informací, Softwarové nástroje pro sběr dat a informací).
4. Dezinformace (Vymezení pojmu dezinformace, Druhy dezinformací, Fáma).
5. Dezinformace (Identifikace dezinformace, Analýza dezinformace).
6. Předpověď reakce konkurenta (Reaktivní přístup, Pozdní přístup, Vhodný přístup, Proaktivní přístup, Stanovení reakce konkurenta).
7. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci (Obecné požadavky, Specifické požadavky).

Elearning