Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-SopPAk. rok: 2024/2025
Předmět poskytuje základní teoretické znalostí o oblasti obchodu a obchodních činnostech.Je zaměřen nejenom na rovinu obecnou, ale speciálně i na úroveň podnikovou. Zabývá se významem obchodu v ekonomice, jeho strukturou a funkcemi. Ucelené teoretické poznatky jsou využívány pro praktické aplikace na spotřebitelských a průmyslových trzích.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
U předmětu je kladen důraz na systematickou a průběžnou práci studentů ve všech formách studia (prezenční, kombinované, individuální). Zakončení předmětu (klasifikovaný zápočet)1. Týmový projekt (celkem 45 bodů): zadání týmových projektů, vypracování Návrhového listu projektu (10b), po odsouhlasení do daného termínu vypracování projektu (14b), připravení prezentaci (13b) a oponentského posudku pro přidělený tým (8b). 2. Zajištění vyplnění testu digitální zralosti konkrétní firmou (2,5b - 5b)3. Zápočtový test: písemný test za maximálně 100 bodůPodmínkou pro udělení klasifikovaného zápočtu je dosažení minimálně 50 % bodů v průběhu semestru za projekt (25 b) a zároveň dosáhnout minimálně 50 % bodů z písemného testu (50 Podrobný popis podmínek a bodů je vystaven v Aktualitách předmětu.Zakončení předmětu pro studenty s individuálním plánem1. Individuální projekt 45 bodů): zadání projektu, vypracování Návrhového listu (10b), jeho odsouhlasení, vypracování projektu (35b), otestování firmy na digitáltní zralost (krátká forma 2,5 bodů/ nebo komplěxní forma 5 bodů). 2. Zápočtový test: písemný test za maximálně 100 bodůPodmínkou pro udělení klasifikovaného zápočtu je dosažení minimálně 50 % bodů v průběhu semestru za projekt (25 b) a zároveň dosáhnout minimálně 50 % bodů z písemného testu (50 b). Podrobný popis podmínek a bodů je vystaven v Aktualitách předmětu.
Učební cíle
Základní literatura
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Vývoj obchodu a jeho postavení v NH, EU a v mezinárodním kontextu – vliv prostředí – současný stav a trendy. Transformace českého obchodu, Evropská unie a jednotný vnitřní trh, soutěžní právo v ČR a EU.2. Digitalizace podniku.3. Právní úprava podnikání v obchodě, družstevní formy podnikání.4. Vymezení pojmů a funkcí obchodu, stakeholdeři, společenská odpovědnost v obchodě.
5. Význam obchodních kooperací, networking, franchising, dominance a diverzifikace obchodních podniků.6. Historický vývoj a systémy ochrany spotřebitele v obchodní činnosti (svět, ČR, EU).7. Legislativa obchodního provozu, obchodní sortiment, identifikace a význam balení zboží.8. Územní strategie obchodu, analýzy, výběr a lokalizace obchodu. Ekonomické, sociální a environmentální dopady9. Technologie velkoobchodního a maloobchodního provozu, space management.10. Ekonomika a management obchodního podniku.11. Řízení lidských zdrojů v obchodním podniku, výběr, kompetence, vzdělávání a specifika.12. Marketing obchodního podnikání, marketingová komunikace v obchodních jednotkách, nové trendy.13. Obchodní modely a jejích design (volba hodnoty ve vztahu k cílovým skupinám, stakeholderům, proces tvorby obchodního modelu, pět fází modelu, hodnocení, zdroje, udržitelnost).
Cvičení