Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

FP-FropPAk. rok: 2024/2025

Předmět je zaměřen na následující oblasti:

  • Metody určování hodnoty podniku
  • Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
  • Identifikace generátorů hodnoty
  • Praktická aplikace výnosových metod oceňování podniků
  • Rating a jeho využití

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Ke studiu předmětu je nutná znalost metod finančního plánování, schopnost vytvořit finanční plán, znalost modelů stanovení nákladů kapitálu. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Studenti budou hodnoceni ve cvičeních na základě úrovně zpracování a prezentací dílčích výsledků řešené případové studie zaměřené na určení hodnoty podniku. Z prezentací mohou získat 40 bodů, k získání zápočtu je nutné získat minimálně 20 bodů.

Zkouška je písemná a student může u zkoušky získat 60 bodů. Obsahem jsou jednak teoretické otázky jako i příklady. Ke složení zkoušky musí student získat minimálně 30 bodů. Délka zkoušky je maximálně 80 minut.

Výsledné hodnocení je součtem bodů z cvičení a písemné zkoušky dle pravidel ECTS.

 

Studenti studující dle ISP vypracují případovou studii individuálně. Zkouška bude probíhat ve stejném režimu, jako u ostatních studentů. 

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je:

  • prezentovat studentům význam ratingu a jeho využití, druhy ratingu, postup tvorby investičního ratingu;
  • seznámit studenty s přístupy k určování hodnoty podniku;
  • vést studenty k osvojení výnosových metod určení hodnoty podniku
  • a s postupem určování hodnoty podniku.

Znalosti: Studenti umí rozlišovat mezi investičním a obchodním ratingem, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu a ví, jak s těmito informacemi zacházet. Studenti znají přístupy k určování hodnoty podniku, tj. předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit zjednodušeným způsobem hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.

Základní literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy. 2018, 551 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-80-87865-38-5. (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)

Doporučená literatura

McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4. (EN)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Hodnota podniku – kategorie hodnoty. Metodický postup určování hodnoty podniku.
  2. Metody určování hodnoty podniku.
  3. Metoda diskontovaného cash flow, předpoklady jejího použití.
  4. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
  5. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
  6. Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku. Stanovení pokračující hodnoty a její limity
  7. Další výnosové metody určování hodnoty podniku
  8. Metody tržního porovnání.
  9. Specifické otázky určování hodnoty podniku.
  10. Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.

Cvičení

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do předmětu. Účel ocenění a postup ocenění.
  2. Strategická analýza pro účely ocenění podniku. Úprava účetních výkazů.
  3. Určení generátorů hodnoty, předběžné ocenění. Finanční plán podniku pro určení hodnoty podniku.
  4. Prezentace strategické analýzy z hlediska určení hodnoty podniku a úprav výkazů podniku.
  5. Prezentace finančního plánu podniku a stanovení diskontní sazby.
  6. Prezentace ocenění podniku a jeho diskuse.
  7. Metoda kapitalizovaných čistých výnosů a metoda EVA.
  8. Další metody ocenění podniku.
  9. Rating: Beaverova analýza
  10. Určování ratingu podniku

Elearning