Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

FP-FropKAk. rok: 2024/2025

Předmět je zaměřen na následující oblasti:

  • Metody určování hodnoty podniku
  • Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
  • Generátory hodnoty podniku a jejich odhad
  • Praktická aplikace výnosových metod určování hodnoty podniků
  • Rating a jeho využití ve finančním rozhodování

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Ke studiu předmětu je nutná znalost metod finančního plánování, schopnost vytvořit finanční plán, umět stanovit náklady kapitálu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Studenti vypracují skupinovou seminární práci na téma ocenění konkrétního podniku. Hodnoceni budou na základě úrovně zpracování a prezentace seminární práce. Za seminární práci mohou získat 40 bodů. Prezentacím bude věnována 4. konzultace. 

Zkouška je písemná a student může u zkoušky získat 60 bodů. Obsahem jsou jednak teoretické otázky jako i příklady. Ke složení zkoušky musí student získat minimálně 30 bodů. Délka zkoušky je maximálně 80 minut.

Výsledné hodnocení je součtem bodů za seminární práci a písemnou zkoušku dle pravidel ECTS.



Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je:

  • prezentovat studentům význam ratingu a jeho využití, druhy ratingu, postup tvorby investičního ratingu;
  • seznámit studenty s přístupy k určování hodnoty podniku;
  • vést studenty k osvojení výnosových metod určení hodnoty podniku
  • a s postupem určování hodnoty podniku.

Znalosti: Studenti umí rozlišovat mezi investičním a obchodním ratingem, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu a ví, jak s těmito informacemi zacházet. Studenti znají přístupy k určování hodnoty podniku, tj. předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit zjednodušeným způsobem hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.

Základní literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy. 2018, 551 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-80-87865-38-5. (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X.

Doporučená literatura

DAMODARAN, A. Damodaran on valuation: security analysis for investment and corporate finance. 2 Ed. Hoboken: John Wiley & Sons. 2006. ISBN 0-471-75121-9 (EN)
DAMODARAN, A. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. 2 Ed. New York: John Wiley & Sons. 2002. ISBN 0471414883 (EN)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé: Hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress, 2018. 550 s. ISBN 8978-80-87865-38-5 (CS)
McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP-KS magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace v kombinovaném studiu

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Předmět ocenění. Kategorie hodnoty. Metodický postup určení hodnoty podniku. Metody určování hodnoty podniku. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
  2. Metoda DCF: předpoklady použití. Finanční plán pro účely určení hodnoty podniku. Pokračující hodnota. Diskontní sazba pro účely určení hodnoty podniku.
  3. Další výnosové metody. Metody tržního porovnání.
  4. Rating (Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Určování ratingu podniku.)

Elearning