Detail předmětu
Řízení společenské odpovědnosti podniku
FP-SrsoPAk. rok: 2024/2025
Předmět představuje studentům současný pohled na hodnoty podniku, které se projevují v přístupu k řízení, a to na všech úrovních. Komplexní pohled na řízení CSR umožní poznat souvislosti mezi finančními a nefinančními faktory úspěchu firmy. Důraz je kladený na schopnost využívat koncept CSR ke konkurenční výhodě podniku a strategický přístup k moderním formám CSR.
Studenti se seznámí s aktuálními trendy společenské odpovědnosti, ESG, etika a AI, které ovlivňují rozvoj podnikání.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalost obchodních typů společností, nástroje managementu, teorie chování firmy, teorie chování spotřebitelů, mezinárodní obchodní zvyklosti.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Požadavky ke zkoušce:
-znalost probrané látky a její praktické aplikace.
Forma zkoušky - písemná - test
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Studenti IPS nemusejí být zařazeni do týmových prací.
Učební cíle
Hodnoty společnosti se projevují na všech úrovních řízení. Základem strategického pohledu na přijetí společenské odpovědnosti je znalost současných trendů a konceptů CSR. Komplexní rozvoj společnosti vyžaduje i znalost souvislostí mezi ekonomickou a společenskou odpovědností podniku.
Formulovat strategii CSR a rozvést ji do operativních činností je součást kompetentního řízení CSR.
Studenti budou znát moderní přístup k podnikání se zaměřením na vytvoření strategie pro CSR. Osvojí si současné trendy pro tvorbu konceptu CSR.
Budou moci se zúčastnit tvorby a aplikace současných nástrojů pro etické řízení.
Znalosti
o Schopnost koncipovat strategii pro oblast CSR
o Znalost teorií, na kterých je CSR postavena
o Historický vývoj CSR
o Současný pohled na komplexní problematiku CSR, ESG, etika a AI
Dovednosti
o Komplexně posoudit úroveň CSR v konkrétní firmě
o Analyzovat CSR v reálném prostředí
o Vytvořit CSR model, vhodný pro konkrétní podnikatelské prostředí
Studijní opory
SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8.
PUTNOVÁ,A., SEKNIČKA ,P. Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3.
ČERNOHORSKÁ, L.; PUTNOVÁ, A. Společenská odpovědnost firem a jak ji měřit?. 1. 1. Brno: CERM, 2012. 130 s. ISBN: 978-80-7204-806- 9.
Základní literatura
CHANDLER, D. Corporate Social Responsibility: A Strategic Perspective . Business Expert Press, LLC 2015, New York. ISBN: 9781 60649 914 6.
BOHATÁ, M.; BUREŠ, R.; PUTNOVÁ, A.; RAŠTICOVÁ, M.; SEKNIČKA, P.; SZURMANOVÁ, M. Etika a integrita veřejné správy. Praha: Grada, 2021. 176 s. ISBN: 978-80-271-3311-6.
PUTNOVÁ,A., SEKNIČKA ,P. Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3.
PUTNOVÁ,A. Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brně, str.57. 2004, ISBN 8021417841.
SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Přednášky: Přednášky v tomto předmětu jsou složené ze dvou částí: 1.část tvoří teorie, která umožní studentům pochopení principů CSR v naplňování strategie v rámci společnosti. Této části bude věnováno 6 přednášek. 2. část předmětu bude v patřit odborníkům z praxe, kteří se zabývají ve svých společnostech CSR. Tento model odpovídá rychle rostoucí aplikaci CSR v praxi. Odborníci budou zastoupeni tak, aby pokryli různé typy obchodních společností i neziskový sektor. Vyučující bude přítomna, aby na konkrétních příkladech praxe mohla ukázat odkaz na probíranou teorii.
Teoretická část:
1. CSR v sytému strategického řízení, hodnoty podniku.
2. Definice CSR, historický vývoj, současné teorie společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Nástroje řízení pro rozvoj podniku: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti
4. Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
5. Měření efektivnosti společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování.
6. Směrnice EU 2014/95 - nový koncept pro naplnění CSR, ESG, etické problémy AI.
Přednášky praktiků:
7.-12. týden.
13.týden – týmové prace, které budou reflektovat přednášky odborníků s odkazem na teoretické ukotvení CSR.
Smyslem této formy je přimět studenty, aby na základě informací z praxe dokázaly propojit teoretickou a aplikovanou stránku CSR. Je to přidaná hodnota, která umožní studentům dobře pochopit nutnost znalostí teorie a propojit je se současnou praxi ve firmách.