Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-SvmrPAk. rok: 2024/2025
Nedílnou součástí vysokoškolského studia je tvůrčí činnost, která se dále prohlubuje v magisterském stupni. Tento důraz na tvůrčí činnost vychází nejenom z požadavků akademické sféry, ale i podnikatelské praxe, která žádá po absolventech magisterského studia inovativní přístup, kvalitní poznání zkoumané reality a v konečném důsledku samostatné řešení předložených problémů. Předmět navazuje primárně na zpracování diplomové práce jako podpora zkvalitnění výstupů analytické části s cílem zvyšovat kvalitu následných návrhů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Předmět vyžaduje následující znalosti a dovednosti studenta: statistická analýza dat, pravděpodobnostní statistika, provádění literární rešerše, schopnost shromažďovat a analyzovat data, schopnost interpretace dat a formulovat závěry a doporučení, zpracování prezentace výsledků projektu. Předmět staví na individuální schopnosti studenta vymezit zvolený problém z praxe nebo vybrané problematiky a znalostech z odborných předmětů absolvovaných v programu.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU:Klasifikovaný zápočet je postaven na bodovém hodnocení dvou dílčích aktivit, které tvoří v souhrnu 100% (100 bodů). První bodovanou část tvoří zpracování individuálního výzkumného projektu (70%) a druhou část tvoří absolvování přehledového testu znalostí v dané problematice (30%). Obě dvě aktivity jsou v případě ukončení předmětu a získání klasifikovaného zápočtu povinné.
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRO STUDENTY S INDIVIDUÁLNÍM STUDIJNÍM PLÁNEM NEBO STUDENTY NA VÝJEZDU V ZAHRANIČÍ (ERASMUS): Po předložení schváleného plánu (ISP) vyučujícímu (formou e-mailu a přílohou skenu v pdf), musí student splnit aktivity v podobě vypracování a odevzdání individuálního výzkumného projektu vyučujícímu a absolvovat přehledový test v problematice. Podmínka je, aby student odevzdal kompletně vypracovaný projekt vyučujícímu nejpozději týden před konáním posledního termínu testu. Obě dvě aktivity jsou v případě ukončení předmětu povinné.
Hodnocení individuálního výzkumného projektu je založeno na kvalitě zpracování dílčích oblastí a je postaven na praktické aplikaci znalostí výzkumného procesu a metod ve vybrané problematice s cílem zlepšení praktických dovedností a schopností. Celkový počet bodů, který může student získat je 70 bodů, které je rozděleno dle kvalitativních kritérií hodnocení takto:
Minimální počet bodů pro splnění aktivity je 35 bodů. Pokud student nedosáhne minimálně požadovaného počtu bodů z projektu, bude informován ze strany vyučujícího včetně získání podrobné zpětné vazby k úpravě nebo přepracování. Student opětovně odevzdá projekt na email vyučujícího a to nejpozději jeden týden před konáním posledního termínu testu.
Přehledový test bude sestaven z okruhu témat obsahově postavených na přednáškách pro prezenční formu studia. Z testu musí student získat minimálně 15 bodů.
Student vybírá a volí z 10 otázek správnou odpověď typu a), b), c), d), přičemž za správnou odpověď 3 body a za žádnou nebo nesprávnou 0 bodů. Celkový čas na vypracování testu je 20 minut. Pokud student v prvním termínu nezíská minimum bodů, má možnost psát opravný test v datu stanoveném vyučujícím.DÍLČÍ A CELKOVÉ HODNOCENÍ:1) Individuální výzkumný projekt – 0-70 bodů. (min 35 bodů).2) Test studijních předpokladů – 0-30 bodů (min. 15 bodů).
Celkové hodnocení dle stupnice ECTS VUT:A – 90-100 bodůB – 89-80 bodůC – 79-70 bodůD – 69-60 bodůE – 59-50 bodůF – 49 a méně bodů
Důvody k neudělení klasifikovaného zápočtu:- neodevzdání výzkumného projektu v termínu,- neabsolvování obou dvou povinných aktivit (projekt+test), - získání méně než celkově 50 bodů (nesplnění minima z aktivit).
Účast na přednáškách není povinná, ale je vyučujícím kontrolovaná. Cvičení jsou kontrolovaná (docházka však nevstupuje do podmínek udělení zápočtu či bodování). Průběžná a finální kontrola probíhá ve fázích a formou hodnocení dílčích bodovaných aktivit pro splnění podmínek získání klasifikovaného zápočtu.
Učební cíle
Cílem předmětu je obeznámit studenty s problematikou metodologie výzkumné práce a prohloubit znalosti a dovednosti v oblasti realizace výzkumu budoucích absolventů pro praxi v oblasti řízení rozvoje podniků. Předmět je postaven na teoretických základech zákonitostech, postupech a pravidlech provádění výzkumu po celou dobu výzkumného procesu tak, aby byl student individuálně schopen s ohledem na vybranou problematiku nebo zadaný problém praxe, vybrat vhodný přístup, metodu a techniku sběru dat, provést analýzu a interpretaci dat za účelem naplnění cíle nebo zodpovězení výzkumné otázky a následně tyto výsledky zpracovat formou výzkumné zprávy a prezentace. Student si individuálně vybírá problematiku, kterou bude zpracovávat prostřednictvím vybraných metod výzkumu a technik sběru dat a to: 1) „v terénu“ (primární sběr a analýza dat) nebo provedením 2) „desk research“ (sekundární sběr a analýza dat).
Studenti se obeznámí s výzkumným procesem, jeho pravidly a postupy. Studenti budou znát základní výzkumné přístupy, metody a techniky sběru dat v nich používané. Studenti budou schopni samostatně vybírat vhodný přístup a metody sběru dat s ohledem na zvolenou problematiku s cílem zodpovězení výzkumné otázky a naplnění cíle. Studenti budou schopni vypracovat výzkumnou zprávu a prezentovat její výsledky. Studenti se naučí prakticky aplikovat výzkumné metody a techniky a uplatnit je ve své diplomové práci.
Motivačním a prestižním výstupem předmětu jsou tištěné sborníky vybraných nejlepších projektů studentů z magisterského studia, které budou postupně procházet hodnocením a recenzním řízením (interní pracovníci a externí odborník z praxe). Studentské projekty, které projdou oponenturou, budou vytištěny ve sborníku a také uveřejněny na webu fakulty: https://www.fbm.vutbr.cz/cs/veda-a-vyzkum/studentske-projekty
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
PŘEDNÁŠKY:1. Úvod do předmětu, hodnotící podmínky a požadované aktivity, specifika výzkumu v rámci řízení rozvoje firem, vymezení základních pojmů v oblasti, výzkumný proces a jeho kritické faktory.2. Stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek, literární rešerše a zdroje dat pro rešerše, konceptualizace tématu, teoretický rámec a hypotetický model.3. Výzkumné přístupy: primární vs sekundární, deduktivní vs induktivní, kvalitativní vs kvantitativní a jejich metody sběru dat, pilotní studie a předvýzkum, průřezová a podélná studie, kategorie triangulace a metodologická triangulace.4. Část 1: Kvantitativní výzkum - proces provádění, příprava a sběr dat v kvantitativním výzkumu, stanovení hypotézy, operacionalizace ve výzkumu, úroveň a jednotka analýzy, stanovení vzorku a jeho reprezentativnost, validita a reliabilita.5. Externista (bude upřesněno).6. Část 2: Kvalitativní výzkum - proces provádění, příprava a sběr dat, kvalitativní vzorkování, typy otázek, analýza a interpretace kvalitativních dat (transkripce a kódování dat), vizualizace výsledků.7. Externista (bude upřesněno).8. Zpracování výsledků výzkumu do výzkumného projektu/zprávy, jak prezentovat výsledky, propojení výzkumného projektu s diplomovou prací.9 - 13. Individuální realizace výzkumu studentem (desk research, terénní primární výzkum apod.)Odevzdání výzkumného projektu a prezentace (dle podmínek).
Cvičení
CVIČENÍ:1. Úvod do cvičení - podmínky získání zápočtu a průběh cvičení, postup při výběru a stanovení výzkumné problematiky, generování výzkumných myšlenek ("design thinking").2. Formulování centrální výzkumné otázky a cíle, provádění literární rešerše a vyhledávání zdrojů, práce s Google nástroji, konceptualizace, rozhodnutí o výzkumném přístupu.3. Příprava a sběr dat v kvantitativním výzkumu, stanovení hypotézy, úroveň a jednotka analýzy, operacionalizace, stanovení vzorku a reprezentativnost, validita a reliabilita.4. Příprava a sběr dat v kvalitativním výzkumu, kvalitativní vzorkování, obsahová analýza (transkripce a kódování dat), a interpretace kvalitativních dat, zobrazování výsledků.
Individuální realizace výzkumu studentem (desk research nebo terénní výzkum apod.).