Detail předmětu

Well-being seminář

FEKT-XPC-WBSAk. rok: 2024/2025

Předmět "Zlepšení Duševního Zdraví a Studijní Úspěšnosti" na naší vysoké škole je navržen tak, aby poskytl studentům komplexní dovednosti a znalosti pro zlepšení jejich celkového well-beingu a studijních výsledků. Tento kurz se zaměřuje na prevenci stresu, zvyšování úspěšnosti ve studiu a podporu zdravého duševního života. Studenti získají dovednosti pro zvládání stresu a krizových situací, naučí se efektivní komunikaci a integraci do vzdělávacího systému naší fakulty. Důraz bude kladen na individuální růst a sebezdokonalení, což zvýší jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Kurz také přinese praktické návyky duševní hygieny a poskytne informace pro úspěšné studium. Studenti budou schopni vytvořit osobní krizový plán a budou mít jasno, kam se obrátit pro podporu.

Osnova

  • Základy duševního zdraví
  • Grounding
  • Energie a pulzace
  • Zvládání síly, vzteku a agrese
  • Vnitřní zdroje 
  • Rozvoj tvořivosti
  • Sebeuvědomění a sebepodpora
  • Stresové a krizové situace ve škole a jak je zvládat
  • Individuální krizový plán
  • Zdroje pomoci
 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Vstupní znalosti se nepožadují. Vítá se zájem pracovat na sobě.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu upřesňuje každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu. Obecně je předmět hodnocen za účast a přípravu stručné seminární práce pro vlastní potřebu. Bude sestaven soubor témat, např.

  • Plán, jak zvládnout státnice z pohledu stresu.
  • Plán, jak zvládnout jít opakovaně na zkoušku po neúspěchu.
  • Sebepéče a zdravé návyky: Jak o sebe lépe pečovat a vylepšit návyky.
  • Emoční inteligence: Strategie pro lepší řízení emocí při učení.
  • Krizový plán: Jak reagovat v obtížných životních situacích.
  • Jaké mám možnosti efektivního učení.

Úkolem studentů bude zpracovat stručnou práci, která se zaměří na jejich osobní rozvoj. Cílem této práce je získání nových dovedností a znalostí a jejich aplikace v praxi. 

 

 

Učební cíle

Cílem předmětu je posílení pracovního potenciálu studentů, aby se stali aktivními aktéry svého vlastního duševního zdraví a posílení úspěšnosti ve studiu. Kurz klade důraz na trénink a osvojení technik pro podporu a zvládání stresových situací, stanovení zdravých hranic a efektivní integraci studentů do vzdělávacího systému fakulty. Tímto přístupem se předpokládá snížení studijní neúspěšnosti a podpora studentů v dosažení jejich akademických a osobních cílů.

 

Základní literatura

Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Portál, Praha (CS) (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MKC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-BIO magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1-2. Úvod do kurzu. Základy duševního zdraví

3-4. Stres a odkud se bere

5-6. Stres a co s tím můžu dělat

7-8. Efektivní učení a stres

9-10. Krizový plán a strategie podpory

11-12. Zdroje a podpora

13. Shrnutí kurzu

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

    1. Základy duševního zdraví

    2. Grounding

    3. Energie a pulzace

    4. Zvládání síly, vzteku a agrese

    5. Vnitřní zdroje 

    6. Rozvoj tvořivosti

    7. Sebeuvědomění

    8. Sebepodpora

    9-11. Stresové a krizové situace ve škole a jak je zvládat

    12. Individuální krizový plán

    13. Zdroje pomoci