Detail předmětu

Podnikový management

FSI-HP1-KAk. rok: 2024/2025

Předmět představí základní poznatky s vazbou na manažerské funkce odpovídající základnímu pojetí z teorie managementu a organizační teorie. První část je zaměřena poznatky z oblasti základních manažerských funkcí - plánování, organizování, vedení a kontrolování, v rozsahu odpovídajícím většině univerzit a škol obdobného zaměření. Druhá část seznámí posluchače se základním pojetím organizování s vazbou na problematiku organizování nadnárodních společností včetně budoucího trendů rozvoje managementu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Vstupní znalosti

Znalosti základů ekonomiky podniku, podnikové funkce, jeho hospodaření a výsledky.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zakončení předmětu:
Pro udělení zápočtu je (kromě jiného) požadována aktivní účast na cvičeních při presentaci a následné diskusi k seminárních pracím.
V průběhu semestru jsou jednotlivé aktivity na cvičeních hodnoceny bodovým systémem, který je aktualizován pro každý semestr podle typů úkolů.
Student pro udělení zápočtu musí získat alespoň 60% bodů.
Studenti mají možnost získat body za:
• semestrální práci
• presentaci semestrální práce
Požadavky ke zkoušce: znalost přednášené látky a její praktické aplikace.
Forma zkoušky písemná, o ústní zkoušce rozhoduje zkoušející na základě nerozhodného výsledku písemného testu.
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS, pro její úspěšné absolvování je třeba získat alespoň 50% bodů. Do celkového hodnocení předmětu se
započítává hodnocení práce v průběhu celého semestru.
Požadavky na ukončení předmětu (váha)
Splnění podmínek pro získání zápočtu 60%
Absolvování závěrečné zkoušky 40%
Celkem 100%
Zakončení předmětu pro studenty s ISP:
1) vypracování a odevzdání semestrálního projektu
2) zkouška
Zakončení předmětu v případě vyhlášení distanční formy:
analogické podmínky jako pro prezenční formu:
zpracování a odevzdání semestrální práce
presentace semestrální práce
zkouška


Kontrola výsledků semestrální práce, výsledků řešení případových studií, výsledků zpracování prezentačních témat, kontrola výsledků znalostního testu.
V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.

Učební cíle

Seznámit posluchače se základy managementu, jeho pojmy, obsahem, strukturalizací a metodami.
Studenti si osvojí základní poznatky managementu a praktické využití manažerských nástrojů a technik v organizacích včetně seznamení s novými trendy mamagenetu v oblasti organizačního designu, mezinárodního managementu a spravy organizací.

Studijní opory

Studijní opory jsou dostupné prostřednictvím e-learningové aplikace.

Základní literatura

COLEMAN,R.: 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Praha, MP 1994. 156 s. ISBN 80-85603-68-3
ELIÁŠ.K.: Obchodní společnosti. Praha, BECK 1994, 340 s. ISBN 80-7049-090-X
NĚMEČEK,P.- ZICH, R. : Podnikový management 1 díl. Brno, CERM 2004.60 s. ISBN 80-214-2779-5
WEIHRICH,H. - KOONTZ,H. : Management. Praha, Victoria Publisching 1993. 659 s. ISBN 80-85605-45-7

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-STG-K magisterský navazující

    specializace STM , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace v kombinovaném studiu

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Získání komplexních poznatků z oblasti základů teorie managementu a jeho různých interpretacích. Jádrem předmětu je seznámení s jednotlivými funkcemi managementu, které jsou uspořádány v obvyklé struktuře: plánování, organizování, leadership a kontrola. Jednotlivým funkcím je věnován podrobný výklad. Pozornost je dále zaměřena na současné přístupy aplikovaných v praxi organizací, jako je  např. organizace síťových struktur, mezinárodní management a spráava řízení společnosti.

1.Povaha, smysl a praxe managementu. Vymezení managementu, manažerské práce. Význam managementu v praxi, důvody pro studium managementu.

2.Vývojové směry v managementu. Představení manažerských škol ovlivňující vývoj managementu. Představení jednotlivých konceptů vývoje managementu.

3.Prostředí managementu. Vnější prostředí a vnitřní prostředí. Dopady na manažerské rozhodnutí. SWOT analýza. Charakter prostředí ovlivňující management organizace.

4.Vize, poslání a cíle organizace. Základní předpoklady pro stanovení poslání a cílů organizace. Typy cílů, hierarchické členění, časové členění. Konfliktnost cílů.

5.Plánování, vymezení, členění hierarchické a časové. Komplexní systém plánování v organizaci. Kontrola – vymezení, pojmy. Standardy kontroly. Proces kontroly a nároky na jeho účinnost a efektivnost. Typy kontrol. Audit se zaměřením na manažerský audit.

6.Organizování – vymezení, pojmy. Kontingenční přístup k tvorbě organizační struktury. Hlediska horizontální a vertikální diferenciace tvorby struktury. Integrace a typy organizačních struktur. Rozpětí řízení, centralizace a decentralizace řízení. Kompetence v organizačním projektování.

7.Motivace a vedení v organizaci. Komunikace. Vymezení pojmů, teoretických přístupů. Obsahové a procesní motivační teorie. Teorie stylů vedení, manažerské mřížky a situační teorie.

8.Rozhodování v managementu – organizační hierarchie pro rozhodování. Dobře a špatně strukturované problémy. Kroky rozhodovacího procesu. Typy rozhodnutí.

9.Interní a externí organizační sítě. Podnikatelské síťové organizační struktury, Ameba, Franchising, Fraktálová organizace. Holdingové organizační struktury, typy holdingových organizačních struktur, vlastnosti a charakteristiky holdingů.

10. Mezinárodní Management – Internacionalizace, vstup na zahraniční trhy

11. Mezinárodní Management – Organizační formy inrternacionalizace, Nadnárodní společnosti, Expatriace - mezinárodní H.R. aktivity

12.Corporate Governance, vlastnické propojení s managementem, modely správy, přístupy aplikace na konkrétním příkladě, CSR

Konzultace

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat, zpracování a presentace seminárních prací a případových studií (individuálně i skupinově).

Elearning