Detail předmětu

Ateliér – město a místo

FA-AT3-AEAk. rok: 2025/2026

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad urbanistickým problémem. Nedílnou součástí výuky jsou prezentace před kolektivem – tzv. kritiky.
Předmětem ateliéru „město a místo“ je urbanistická studie části města – souboru staveb. Typickým úkolem je návrh urbanistické koncepce rozvoje území o výměře cca 10 až 20 ha v měřítku hlavního výkresu 1:1000 (alt. 1:2000) zahrnující návrh uspořádání obytných (případně polyfunkčních) budov, veřejného vybavení a souvisejících vyhrazených prostorů a areálů a koncepci veřejných prostranství. Jiné zaměření práce (např. koncepce rozvoje vesnice) je třeba s ohledem na korekvizity a navazující výuku v urbanistických předmětech zkonzultovat s garantem nebo koordinátorem předmětu.
Řešení ateliérového úkolu je souběžně procvičováno a prohlubováno v předmětech USM-KE Stavba měst a URK-TE Urbanistická kompozice.
Urbanistická studie navržená v ateliéru je podkladem pro následný seminář – regulační plán v předmětu USO-KE Sídla a osídlení.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Vstupní znalosti

AT1-A Ateliér malý dům, AT2-A Ateliér velký dům

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a volitelně v „zadání práce“. Tyto informace jsou zveřejněny na Intranetu FA před registrací studentů.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonicko-urbanistické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
  • rozbor současného stavu, případně zaměření objektů
  • mapování veřejného prostoru
  • širší vztahy návrhu a podmínky realizace
  • stanovení zásad návrhu - jasná architektonická, prostorová, ekonomická a sociální koncepce návrhu
  • provozní schémata
  • koncepční schémata
  • libreto návrhu
  • situace širších vztahů
  • půdorysy, řezy a pohledy
  • vizualizace interiérů a exteriéru porovnatelné se současným stavem
  • model návrhu ve vhodném měřítku (vč. jeho fotodokumentace)
Práce se odevzdává jak v listinné, tak v elektronické formě v souladu s vnitřní normou FA „Pravidla pro studium“.
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
  • Místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
  • Procesy, provoz;
  • Hmotové řešení, forma, uspořádání;
  • Prezentace, adjustace, obhajoba;
  • Přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
  • A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
  • B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
  • C: dobrý návrh, řemeslně korektní
  • D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
  • E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikaci E) se hodnotí jako nevyhovující (klasifikace F).
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání práce ve smyslu požadavků ZADÁNÍ a podmínek vyplývajících ze školních/fakultních předpisů (Pravidla pro studium).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v ZADÁNÍ. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Učební cíle

Výuka tohoto předmětu si klade za cíl připravit studenty k řešení architektonicko-urbanistického návrhu souboru staveb nebo části sídla.
  • Student si osvojí schopnost navrhnout urbanistické řešení souboru staveb, části sídla nebo menší obce.
  • Student bude schopen analyzovat urbanistické, sociální a ekonomické vazby sídla a aplikovat je v návrhu.
  • Student bude schopen aplikovat základní normové požadavky pro urbanistické návrhy.
  • Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání územně plánovacího podkladu typu - územní studie.
  • Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v urbanistickém návrhu.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

BRUEGMAN, Robert. Sprawl: A Compact History, 2008. ISBN 978-0226076911. (EN)
GEHL, J. Cities for People. Island Press, 2010. ISBN: 9781597265737. (EN)
LYNCH, K. The Image of The City. MIT Press, 1960. ISBN: 9780262620017. (EN)
NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci - Towards a Phenomenology of Architecture, 1979. ISBN: 978-0847802876. (EN)
OSWALT, Philipp. Shrinking cities. New York: Distributed by D.A.P./Distributed Art Publishers, 2006. ISBN ISBN978-3-7757-1682-6. (EN)
SITTE, Camillo. The Art of Building Cities: City Building According to Its Artistic Fundamentals. Martino Fine Books, 2013. ISBN: 9781614275244. (EN)
WHYTE, William Hollingsworth. The social life of small urban spaces. Santa Monica, Calif.: [2007]: Direct Cinema [distributor], 2007, 1 DVD-video (59 min., 17 s.) : zvuk., barev. ; 12 cm. ISBN 1-55974-687-4. (EN)

Doporučená literatura

NEUFERT, Ernst. Architects' Data. John Wiley & Sons, 2019. ISBN: 9781119284352. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BE_A+U bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

104 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor