Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-VOBAk. rok: 2025/2026
Předmět je zaměřen na objektově orientované programování a jeho použití při návrhu a realizaci softwarových systémů, které odpovídají aktuálním softwarovým požadavkům. Výklad technik OOP je z hlediska metodiky částečně držen v obecné rovině, detaily implementace a praktické příklady používají jazyk C# (volitelně C++). Vývoj softwarových řešení je souladu s požadavky DevOps.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zápočtu je nutná aktivní účast na cvičeních, vypracování závěrečného testu (max. 50 bodů) a zpracování semestrálního projektu (max. 50 bodů). Studenti si sami volí téma projektu v rámci definovaných témat, projekt je ohodnocen vyučujícím. Pro úspěšné zakončení kursu je nutné získat v součtu alespoň 50 bodů.Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho.
Učební cíle
Cílem je pochopení rysů objektově orientovaného programování a metodiky návrhu a tvorby programu s využitím OOP, které je aplikováno na nejpoužívanější vývojové patterny v průmyslovém prostředí. Seznámit se s podporou objektové technologie v jazyce C# a způsobem jeho vývoje v prostředí DevOps.
Absolvent bude schopen používat technologii objektově orientovaného programování pro návrh a implementaci softwarových systémů s použitím programovacího jazyka C#.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
specializace AIŘ , 2 ročník, letní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Klasifikace programovacích jazyků. Vývoj technologie programování. Charakteristika OOP. TDD.2. Opakování - jazyk C#, základní pojmy, objektové datové typy, přístup k položkám objektů.3. Objekt, inicializace instance, konstruktor a destruktor, metody, pole, modifikátory.4. Dědičnost, hierarchie a vzájemné vztahy objektů, delegát, událost.5. Přetížení, abstraktnost, virtuální metody,6. Casting - explicitní a implicitní, converze.7. Anonymní funkce, serializace apod.8. IO, proudy dat, task a thread.9. Vyjímky, LINQ.10. Návrh aplikace v .NET 8 a vyšším.11.-12. Objektový návrh, obecná metodika OOP, návrhové vzory.13. Realizace rozsáhlých projektů.
Cvičení s počítačovou podporou
1. Opakování algoritmizace, práce s vývojovým prostředím.2. Příklady bez využití objektových vlastností.3.-10. Příklady k tématům probíraným na přednáškách v jazyce C# (Messaging SW s SignalR, Aplikace s Kafka/RabbitMQ).11., 12. Implementace serverové aplikace v C# (API, Controllers, Minimal API) .13. Závěrečný test.