Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-YVRAk. rok: 2025/2026
Předmět je koncipován tak, aby si studenti osvojili základní principy a metody 3D skicování, modelování, vizualizování a prezentování prostřednictvím virtuální reality. Práce ve VR umožní studentům navrhovat efektivním způsobem komplexnější designérská řešení, která významně obohatí samotný proces navrhování a zásadně zlepší prezentační kvalitu výstupů projektů. Zároveň přispěje k vysoce realistickému vnímání prostorových – kompozičních vztahů nezbytných pro designérskou tvorbu a zlepší interaktivitu návrhového procesu. Taktéž umožní studentům rozšiřující prostorové vnímání navrhovaných produktů i jejich částí a podrobnější sledování uživatelských souvislostí.Seznámení se studentů s prostředím virtuální reality a s prací ve virtuální realitě. Stručný přehled a seznámení se s softwarovými a hardwarovými prostředky používanými ve VR. Přehled nástrojů SW pro 3D skicování, modelování, vizualizování a prezentování. Základní principy tvorby 3D objektů a postupy při modelování. Implementace a mapování 3D modelů do prostředí VR. Vizualizování a prezentování za pomoci VR.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalost techniky klasického a digitálního skicování.Znalost základních principů 3D modelování.Znalost a pochopení základů prostorové tvorby a prostorových modelů.Znalost modelářských programů (např.: Rhinoceros, 3ds Max...) a vizualizačních programů (např.: Keyshot, V-ray...).
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu: povinná prezence v rozvrhovaných hodinách, individuální konzultace s vyučujícím, odevzdání zadaných úkolů ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaných úkolů. U každého úkolu se hodnotí zvlášť úroveň vypracování a úroveň jeho prezentace. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení úkolů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě neomluvené absence za semestr. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty s přednostmi technologických nástrojů virtuální reality pro dosažení vyšší úrovně prezentačních, estetických i technických výstupů v oblasti průmyslového designu. Studenti se seznámí s virtuální realitou (VR), prostředím a nástroji pro skicování, modelování, vizualizování a prezentování prostřednictvím VR. Studenti získají přehled o základních principech a technologiích používaných ve virtuální realitě. Získají také teoretické a praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací svých designérských projektů pomocí nástrojů virtuální reality.
Schopnost ovládat softwarové a hardwarové prostředky, které se používají pro virtuální realitu.Získání základních zkušeností s tvorbou skic, modelů, vizualizací ve virtuálním prostoru.Schopnost prezentovat své návrhy prostřednictvím virtuální reality.Schopnost zhodnotit vytvořený návrh pomocí virtuální reality.Zlepšení vnímání prostorových a kompozičních vztahů nezbytných pro designérskou tvorbu a zlepšení interaktivity návrhového procesu.Schopnost prostorového vnímání navrhovaných produktů i jejich částí a podrobnější sledování uživatelských souvislostí.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Ateliér
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do problematiky virtuální reality (VR).- Seznámení s prostředím VR a s prací ve virtuální realitě.- Stručný přehled a seznámení se s SW a HW prostředky používanými ve VR.- Přehled nástrojů SW pro 3D skicování, modelování, vizualizování a prezentování.- Základní principy tvorby 3D objektů a postupy při skicování a modelování.- Implementace a mapování 3D modelů do prostředí VR.- Vizualizace a prezentování za pomoci VR.- Samostatná práce studentů.- Prezentace prací.